Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spotify na Wall Street. Firma volí pro vstup na burzu netradiční postup

  18:50aktualizováno  18:50
Švédská společnost Spotify, která provozuje stejnojmennou službu pro streamování hudby, vstupuje na newyorskou burzu. Pro tyto účely firma zvolila netradiční postup. Místo standardní první veřejné nabídky akcií začnou v úterý investoři veřejně obchodovat s již existujícími podíly.

Aplikace Spotify. | foto: screenshot a koláž Technet.cz

Akcie zahájily obchodování s cenou 165,90 dolaru za kus, což celý podnik ohodnotilo na zhruba 29,5 miliardy dolarů (přes 600 miliard korun), napsala agentura AFP.

Standardním postupem pro firmy vstupující na burzu je první veřejná nabídka akcií IPO (Initial Public Offering). Ta je spojená s emisí nových akcií za účelem získání kapitálu, společnosti ale platí investičním bankám poplatky spojené se sjednáním přístupu na burzu. Tento způsob je obecně hodnocen jako bezpečnější, protože investiční banky mimo jiné seženou nové investory a garantují hladký průběh obchodování během prvního dne stanovením minimální ceny akcií.

Spotify místo toho zvolilo riskantnější, ale rychlejší a levnější model, a to nabídkou akcií současných akcionářů. Díky metodě, kterou ředitel externí komunikace pražské burzy Jiří Kovařík označuje jako takzvaný technický listing (direct listing), začnou privátní akcionáři s podíly jednoduše obchodovat na veřejné burze. Společnost takto nezíská nový kapitál, ale vyhne se poplatkům investičním bankám a její náklady vstupu na burzu jsou nižší.

Spotify bude „hrát“ na burze. Majitelé začnou obchodovat se svými podíly

„Zároveň tím eliminuje takzvaný lockup periodu, tedy období, během kterého musí akcionář, který nakoupí akcie v IPO, držet pozici, aniž by je prodal. Tato perioda bývá například tři měsíce nebo rok,“ vysvětluje burzovní analytik Peter Bukov.

Podle něj ale nejsou dosavadní výsledky společnosti Spotify příliš pozitivní. „Firma vygenerovala v roce 2017 tržby ve výši 4,09 miliardy eur, šlo o nárůst o 39 procent oproti roku 2016, kdy činily 2,95 miliardy eur. Na druhou stranu ale nedokázala vytvořit zisk a místo toho v roce 2017 zdvojnásobila svou ztrátu z předchozího roku. Podle prohlášení navíc firma očekává v budoucnu pokles tržeb a kvůli vysokým nákladům nepředpokládá překlopení do zisku,“ uvádí Bukov.

Pozitivem je podle něj celkové množství uživatelů služby Spotify, která jich má momentálně 159 milionů, z toho 71 milionů platících.

„Spotify je dlouhodobě neveřejnou privátní společností, a musí tak získávat rozsáhlé zdroje financování privátní formou. Jejich záměr nabídnout své akcie přímou formou je proto nejspíš tímto motivován. Aby přitáhli drobné investory, budou se pravděpodobně spoléhat také na vysoké povědomí o své značce a na silný tržní podíl,“ říká Douglas Arellanes, který na Anglo-American University přednáší o nových médiích a inovativních technologiích.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

V supermarketu pracují sami zákazníci, jídlo pak mají za poloviční cenu

Obchůdek Park Slope Food Coop v newyorkském Brooklynu

Představte si obchod, kde seženete zeleninu, maso i drogerii od místních farmářů jen za půlku ceny. Nereálné? Neziskový...

Byznys s konopím láká slavné. Tyson i Goldbergová mají vlastní značku

Mike Tyson a Whoopi Goldbergová

Snoop Dogg, Mike Tyson, Whoopi Goldbergová, Tommy Chong a mnoho dalších amerických celebrit vstoupilo na trh se svou...

OBRAZEM: Nejrušnější přístavy světa jsou v Asii, Rotterdam je až desátý

Přístavní terminály v německém Hamburku

Nejrušnější přístavy světa nemusí být nezbytně i největší, ale často tomu tak je. Námořní doprava zažívá v posledních...

Najdete na iDNES.cz