Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pít kávu je v módě, začíná se už v 15 letech. Její cena díky mladým roste

  15:59aktualizováno  15:59
Poptávka po kávě roste. Rekordně ji zvyšuje hlavně generace tzv. mileniálů, tedy lidé aktuálně mezi 19 a 34 lety. Obliba kofeinového nápoje mezi mladými stoupá nejen v USA, které jsou největším konzumentem kávy na světě, ale třeba i v tradiční „čajové“ Číně.
Káva s kořením

Káva s kořením | foto: Cross Cafe

Spotřeba kávy roste, ale její dodávky se současně tenčí. Mohou za to hlavně sucha, která postihla Brazílii, největšího světového producenta a vývozce kávy. Cena arabiky na newyorské burze tak byla minulý týden nejvyšší od února 2015, píše agentura Bloomberg.

Skoro polovinu poptávky ve Spojených státech tvoří generace mladých lidí, tzv. mileniálů, kterým je momentálně mezi 19 a 34 lety. Za posledních osm let vzrostl podle americké Národní asociace kávy podíl lidí mezi 18 a 24 lety, kteří kávu pijí denně, ze 34 na 48 procent. Z konzumentů od 25 do 39 let si kávu každý den dopřeje 60 procent oproti dřívějším 51 procentům. Zároveň ubývá starších milovníků kofeinového nápoje. Jen 64 procent lidí starších 60 let si kafe dává každý den, zatímco dřív to bylo 76 procent. Pokles spotřeby byl zaznamenán i u věkové skupiny 40 až 59 let.

Mladí také začínají pít kávu dříve. Podle asociace si mladí mileniálové narození po roce 1995 dají své první kafe asi v 14,7 letech. Zatímco starší mileniálové, kteří přišli na svět po roce 1982, začínali v 17,1 letech.

Bloomberg cituje 21letého studenta newyorské školy designu Williama Tuesca, který začal pít kávu už v 5 letech. Dnes denně zkonzumuje dva až tři šálky, během zkouškového období i víc.

„U nás ve škole je pití kávy bráno i jako módní záležitost a příležitost se socializovat,“ říká Tuesca.

Místo robusty arabika

Období sucha v Brazílii se podepsala na tamní sklizni robusty, což je odrůda s více hořkou chutí, jejíž zrna se používají při výrobě instantní kávy. Sucha zasáhla i úrodu robusty v Asii. Čím dál víc pražíren tak začíná zpracovávat jemnější odrůdu arabika, kterou preferuje například kavárenský řetězec Starbucks. Ceny arabiky proto rostou.

Dobrou zprávou pro závislé na kávě je to, že brazilské plantáže mají stále šanci se vzpamatovat. To by mohlo již brzy opět stlačit ceny dolů. Deště, zvláště v klíčové oblasti Minas Gerais, by mohly ztráty tamních pěstitelů zabrzdit. Dostupnosti kávy pomohou také lepší sklizně v Peru a Hondurasu, míní analytik Rabobank International Carlos Mera Arzeno.

Určitý polštář, který pomůže vykrýt nedostatek čerstvě sklizených zrn, vytvářejí také zásoby zelené, neupražené kávy. Ty sice v USA dosáhly maxima od roku 2000, ale s poptávkou, která nevykazuje žádné známky změny preferencí konzumentů kávy, se tenčí.

Citovaný William Tuesca například tvrdí, že pokud ceny kávy dál porostou, radši se vzdá jiných potěšení jako je čokoláda, než by opustil svůj ranní šálek. „Čokoláda je jako milenka, se kterou zažíváte příjemné chvíle. Ale káva je manželka nebo přítelkyně, s níž chcete být každý den,“ říká v nadsázce.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Třináct větrných elektráren roste ve Václavicích u Hrádku nad Nisou.
Vítr sfoukl uhlí. Obnovitelné zdroje začínají být výkonnější

Celkový výkon všech elektráren ve světě podle studie Mezinárodní agentury pro energii loni stoupl přibližně o čtyři procenta na 6650 gigawattů. Proti roku 2015...  celý článek

Vývoj Dow Jonesova indexu na obrazovce v newyorské burze (17. října 2017)
Dow Jones posílil na nový rekord, překonal hranici 23 000 bodů

Akcie v USA pokračují v lámání rekordů. Dow Jonesův index, který zahrnuje třicet předních amerických podniků, v úterý poprvé překonal hranici 23.000 bodů....  celý článek

Lego představilo novou kolekci s názvem Ženy ve vesmíru.
Lego před Vánocemi servíruje novou kolekci: oslavuje úspěšné ženy NASA

I letos chce společnost Lego podpořit své vánoční tržby uvedením nové kolekce. Tentokrát míří nejnovější stavebnice na milovníky vesmíru a zároveň obdivovatele...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.