Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spotřeba nealka klesá. Popularita točené malinovky však roste

  17:36aktualizováno  17:36
Češi pomalu míří k vyžíznění. Tak se dají na první pohled interpretovat čísla o spotřebě nealkoholických nápojů. Spotřeba nealka téměř ve všech segmentech posledních šest let neustále klesá. Oproti vrcholu v roce 2008 vypil průměrný Čech v předminulém roce o 19 litrů ročně méně.

Ilustrační snímek. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Data za minulý rok sice ještě statistici nezveřejnili, ale kvůli mimořádně chladnému počasí zlom nepřinese, a výrobci proto počítají s dalším propadem. A i když první měsíce letošního roku hodnotí příznivěji, změnu trendu nevidí. "Spotřeba jde dolů, neprospívá jí ani příliš deštivé počasí," hodnotí Zdeněk Huml, tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů.

Neznamená to však, že by Češi pili méně. Kupované nealko nahrazují většinou vodou z kohoutku. Svědčí o tom rostoucí prodeje sirupů, které si spotřebitelé doma ředí vodou. Ty jsou podle údajů svazu jedním z mála segmentů, který jde nahoru.

Češi šetří, za zdravé šťávy jsou však ochotni zaplatit víc

Za propadem stojí především šetřivost Čechů, kteří od roku 2008 mnohem důsledněji zvažují své výdaje. Na úkor zavedených nadnárodních značek se proto daří výrobcům, jejichž produkty patří k levnějším.

"Zákazníci hledí hlavně na cenu. Nedělám si žádné iluze, že pokud bychom prodávali za cenu Coca-Coly, že by si to lidé kupovali," míní Pavel Vavruška ze Sodovkárny Kolín, která produkuje nápoje různých chutí pod značkou Koli, a má za sebou i přes nepříznivé počasí rekordní rok. Na základě letošních prodejů přitom očekává, že se jí podaří loňský úspěch výrazně překonat.

Že prémiové značky ztrácejí, potvrzují i obchodníci. "Zákazník se rozhoduje podle cen výrobků, a proto stále větší část spotřebitelů upřednostňuje nealkoholické nápoje prodávané pod privátní značkou," uvádí mluvčí řetězce Tesco Jiří Mareček.

Spotřeba nealka klesá.

Ne vždy však tradiční nealko ztrácí kvůli kohoutkové vodě nebo cenově výhodnější konkurenci. Podíl minerálkám, džusům nebo kolovým nápojům ukusují i nové produkty, za které jsou zákazníci ochotni platit i více. Nezřídka přitom sází na zdravý životní styl a chtějí se vyhnout množství cukru ve slazených nápojích.

KOMENTÁŘ: Zákazníci vracejí úder, pijí méně z lahve, více z kohoutku

Mezi takové patří například ovocné a zeleninové čerstvě připravené džusy – freshe, jejichž cena za půllitr může přesáhnout i sto korun. Podle čtvrtletní zprávy skupiny Kofola pro Varšavskou burzu příjmy společnosti v Česku za první tři měsíce poklesly. Oproti tomu však rostou zisky sítě freshbarů Mangaloo, jejichž nákup Kofola letos završila (více zde).

Dobře se daří i domácím limonádám, které jsou oblíbené nejen mezi zákazníky, ale i provozovateli restaurací. O zisk se totiž nemusí dělit s dodavatelem. "Začaly se hodně pít domácí limonády, za které jsou lidé ochotni více zaplatit. To je výhoda i pro restauratéry, protože rabaty u nápojů korporací jsou poměrně malé," říká ředitel sítě restaurací Výtopna Petr Fridrich.

Více z nostalgie než kvůli zdraví získávají na popularitě také točené limonády. Těm podle hostinských dříve vévodila kofola, hitem poslední doby se však podle mluvčí Pivovarů Lobkowicz Renaty Melíškové stala malinovka. Do skupiny Lobkowicz patří i výrobce limonád pivovar Černá Hora. Sudové limonády jsou populární i u hostinských, kterým odpadají starosti s lahvemi a chlazením.

"Obecně podle našeho názoru pokles segmentu nealko nápojů může být poznamenán také vstupem pivních mixů, radlerů, na český trh, který si našel své spotřebitele," míní Melíšková. Růst radlerů se sice už zastavil, avšak své místo na trhu si získaly, a to právě na úkor běžného nealka.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vinařský oblek
Vinaři budou mít vlastní kroje, jeden vyjde na 16 tisíc korun

Nejen rybáři, myslivci nebo hasiči mají na jižní Moravě speciální obleky. Svůj slavnostní oděv budou mít také vinaři. Několik desítek se jich už šije.  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.