Češi spořádají tři litry zmrzliny za rok, nejvíc jim chutnají nanuky. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi sní tři litry zmrzliny za rok, nejvíce jim chutná letitý Míša

  • 162
Češi si ročně koupí asi 34 milionů litrů balené zmrzliny, tedy tři litry na člověka. Dvojice výrobců, kteří se dělí o trh s nanuky v Česku - Algida a Prima, však s příchodem jara doufají, že po loňském poklesu bude spotřeba opět růst. Pomoct tomu mají i dvě nejoblíbenější příchutě Čechů, vanilková a jahodová.

"Letos se nám začátek jara vydařil," říká spokojeně Lukáš Dědek, manažer společnosti Bidvest, která vyrábí nanuky Mrož. Za okny se přitom střídá silný vítr se studeným deštěm. "Zatímco jsem dříve počasí ve zprávách přepínal, teď se ze mě stal expert," žertuje. Trh se zmrzlinou se totiž vyvíjí podle počasí a zásadní jsou pro něj čtyři měsíce v roce.

Když se však nevydaří jaro jako loni, obchodníci nakoupí nanuků méně. Trh s balenou zmrzlinou loni klesl o procento na 2,98 miliardy korun, objemem však šel trh dolů až o sedm procent.

Na horších číslech se podepsal studený start loňského léta. "Lidé zmrzlinu jíst nepřestali, ale v dubnu ještě ležel sníh a v květnu přišly povodně, obchodníci se málo zásobili a ten skluz se už nedohnal," upřesňuje Dědek.

Točená zmrzlina ve statistikách chybí

Ročně si lidé v Česku koupí asi 34 milionů litrů balené zmrzliny, z toho třetinu jednotlivých nanuků, zbytek ve větších baleních, vyplývá z údajů agentury AC Nielsen, která sleduje útraty lidí. Nebalená zmrzlina do kornoutu, jejíž nabídka roste, v těchto číslech chybí.

Data v pondělí zveřejnila potravinářská firma Bidvest (dříve Nowaco), která vyrábí pod značkou Prima známý nanuk Mrož. Ten útočí v několika podobách na výsadní pozici 52letého míši od Algidy.

Ten mezi prodanými nanuky drží třináctiprocentní podíl, naproti tomu mrož, když se sečtou všechny jeho příchutě, hlásí 16 procent. Třetí je pak magnum opět od Algidy, za kterou stojí Unilever.

V přepočtu tak Čech sní v průměru tři litry balené zmrzliny, zatímco před pěti lety to bylo 4,5 litru. V přepočtu na nanuky o obsahu 55 ml si lidé nyní koupí ročně 55 nanuků proti 81 z dřívějška.

Lidé přesedlali na kvalitnější nanuky, ale mnozí obchodníci je navíc zdražili, i když Prima podle slov svého vedení ceny příliš neměnila a předražování u některých obchodníků ji trápí. Prodá se totiž pak méně.

"Nejcitlivější hranice pro 50ml zmrzlinu je 12 korun, u 100ml je to 20 až 25 korun, to každý v pohodě koupí," dodává Dědek. Nejlevněji vyjdou vodové zmrzliny.

"Polárkáč" čelí tlaku konkurence

Algida je nadnárodní a také Prima patří jihoafrické firmě Bidvest, ale zaměřuje se jen na český a slovenský trh. "Nechceme dělat magnum do celé Evropy," říká manažer pro MF DNES.

Přesto se do světa prorazit pokoušeli s mrožem, místním tvarohovo-ovocným fenoménem. Jahody se smetanou se jedí všude, ale je tam i tvaroh a ten ve světě už moc nechutná. Zato u Čechů vedou v příchutích klasicky po vanilce jahodová, čokoládová a tvarohová.

Prima je nadále největším výrobcem už takřka archaických polárkových dortů, čelí však konkurenci levných polárek jiných výrobců. "Jde to dolů, i když stále se polárkových dortů prodává za hodně milionů. Lidé více chtějí vaničky a taky se zkazila kvalita polárkových dortů zejména privátních značek. My držíme kvalitu a nebojujeme cenou, náš dort v obchodě stojí kolem 32 korun, ale proti tomu je privátní výrobek za 12 až 15 korun, s tím nelze bojovat," dodává.

"Polárkáč" přitom ukazuje zahraničním hostům jako raritu, nikde jinde takový tvar vaničky ani chuť neznají. Doménou Primy je i ruská zmrzlina, kterou letos nově zabalí i do kornoutu.

Jak vybírat zmrzlinu? Pozor na cukry a tuky:

25. června 2013