Práva spotřebitelů
základní potřeby - právo na přístup k základním druhům zboží a služeb nutných pro přežití, jako je přiměřená strava, oblečení, přístřeší, zdravotní péče, vzdělání a hygiena
bezpečnost - právo na ochranu před výrobky a službami ohrožujícími zdraví nebo život
informovanost - právo na přístup k odpovídajícím údajům, na jejichž základě se může spotřebitel zodpovědně rozhodnout, a na ochranu před zavádějící a klamavou reklamou
možnost volby - právo na výběr zboží nebo služeb uspokojivé kvality za konkurenční ceny
zastoupení - právo prosazovat zájmy spotřebitelů a účastnit se vytváření ekonomické politiky
náprava - právo na spravedlivou náhradu za zkreslené či nepravdivé údaje o brakovém zboží nebo neuspokojivých službách
vzdělávání - právo získávat znalosti a schopnosti potřebné pro informovaného spotřebitele
zdravé prostředí - právo na životní prostředí, které spotřebitele neohrožuje a umožňuje jim důstojný a zdravý život
Povinnosti spotřebitelů
kritické vědomí - spotřebitel musí být ostražitější v otázkách cen a kvality zboží a služeb
jednání - spotřebitel musí sám prosazovat svá práva a jednat tak, aby s ním obchodník zacházel slušně. Dokud bude jednat pasivně, bude ho druhá strana i nadále využívat
sociální účast - spotřebitel musí vědět, jaký dopad má spotřeba na ostatní občany, zejména na skupiny oslabených a bezmocných, ať už místního, národního nebo světového společenství
dopad na životní prostředí - spotřebitel musí chápat dopad spotřeby na životní prostředí, uznat osobní a společenskou povinnost uchovat přírodní zdroje a chránit zemi pro budoucí generace
solidarita - spotřebitelé musí prosazovat a chránit své zájmy společně
Pramen: Consumers International
(aku, hve)