Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016 | foto: Yan Renelt, MAFRA

Správa železnic otočila. Za hlavní nádraží zaplatí Italům půl miliardy

  • 29
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pošle společnosti Grandi Stazioni 565 milionů korun za opravu hlavního nádraží v Praze. A to i přesto, že její představitelé ještě před měsícem tvrdili, že zřejmě nic nevyplatí. Správa je s italskou firmou ve sporu poté, co bývalému nájemci k letošnímu 17. říjnu neprodloužila smlouvu.

Na rozhodnutí SŽDC ve středu upozornil server Lidovky.cz, podle kterého správa železnic plánuje italské firmě vyplatit 565 milionů korun. Grandi Stazioni si za modernizaci nádraží nárokuje více než 770 milionů korun.

Ještě před měsícem se však SŽDC tvářila tak, že daňové poplatníky nebude převod nádraží nic stát. „V případě prokázání nároku ze strany Grandi Stazioni ano. Smlouva hovoří o technickém zhodnocení po odpisech. Předpokládám ale, že budeme vyplácet nulu,“ řekl 18. října náměstek generálního ředitele SŽDC Tomáš Drmola v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Podobně mluvil Drmola i v rozhovoru pro MF DNES krátce před převzetím nádraží. Na dotaz, zda mají peníze na placení případných škod, odpověděl: „Je jejich právem něco takového vymáhat, ale nevidím k tomu důvod. Smlouva prostě skončila, podmínky nedodrželi. Je otázkou pro právníky, zda jim zaplatíme část z rekonstrukce, kterou objektivně provedli.“

Podle SŽDC se jedná o krok, který má předejít účelovému zneužití smluvních sankcí pro případ, že SŽDC chrání zájmy státu. Uhradí peníze za opravu hlavního nádraží, aby neplatila smluvní pokutu, pokud by s platbou vyčkávali až do ukončení soudního sporu. „Částka vychází ze znaleckého posudku, který si z důvodu cílené nespolupráce společnosti Grandi Stazioni (GS) zadala sama státní organizace,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě.

Podle mluvčí Kateřiny Šubové Grandi Stazioni i přes opakované urgence odmítá předložit potřebné doklady prokazující skutečnou realizaci odbavovací haly a Fantovy budovy.

Správa ovšem nechce čekat do konce soudního sporu. Chrání prý zájmy státu, aby ten nemusel platit smluvní pokutu, pokud by prohrál soudní spor.

„Bohužel smlouva z roku 2003, kterou podepsalo tehdejší vedení Českých drah, obsahuje i velmi vysokou smluvní pokutu ve výši 0,5 % z dlužné částky za každý den prodlení, což pro představu znamená skoro 4 miliony korun denně, pokud by se vyšlo z celkové výše pohledávky požadované GS. Tato společnost používá hrozbu smluvní pokuty navíc jako jedinou odpověď na urgence SŽDC k předložení všech potřebných dokladů,“ dodala Šubová.

GS si nárokuje 770 milionů korun, v médiích původně mluvilo o téměř dvojnásobné sumě. Nakonec SŽDC zaplatí 565 milionů korun, jde o částku ze znaleckého posudku. „To je suma, u které máme za to, že byla v prostorách hlavního nádraží opravdu investována s odkazem na doposud zajištěné dodavatelské faktury a další doklady s odpočtem již realizovaných účetních odpisů. Tuto částku proto SŽDC odesílá na účet společnosti GS,“ vysvětlil Drmola.

Podle něj zbývající rozdíl není GS schopna doložit. Podle Drmoly jsou v nárocích například i peníze, které GS zaplatila Českým drahám za odstoupení od projektu revitalizace nádraží v Karlových Varech. „S technickým zhodnocením železniční stanice Praha hlavní nádraží samozřejmě nemá nic společného,“ dodal Drmola.

21. října 2016