Nové vedení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) začalo výrazně šetřit a zrušilo soutěže za více než miliardu korun. Šest různých zakázek však neskončilo jen kvůli nedostatku peněz. Do některých tendrů se totiž přihlásila pouze jediná firma, což nepřineslo příliš konkurenční boj. A tím pádem ani nižší ceny.
Pokračuje naopak jedna z největších projekčních zakázek vyhlášených ještě za minulého vedení, kdy SŽDC šéfoval Jan Komárek. Do ní se sice přihlásilo více uchazečů, ale nakonec se vybírá jen z jednoho. Komárek v září rezignoval, ministr dopravy Vít Bárta do SŽDC poslal Pavla Habartu.
Oprava tunelu za 500 milionů nebude
Největší zrušená zakázka má hodnotu přes půl miliardy korun. SŽDC hledala firmu, která by opravila Střelenský tunel na trati z Valašského Meziříčí do Púchova.
Podle mluvčího správy Pavla Hally je důvodem zrušení problém s rozšiřováním tunelu na druhé hlavní spojnici na Slovensku. V Mostech u Jablunkova loni došlo k zavalení části tunelu. Kdyby došlo k podobnému problému i ve Střelenském tunelu, bylo by pak prakticky ochromeno spojení se severní a střední částí Slovenska. "Mohla by nastat nepříjemná situace, že by nebylo možné vést dopravu ani přes objízdnou trasu. Z tohoto logického a preventivního důvodu bylo tedy připravované výběrové řízení na rekonstrukci Střelenského tunelu zrušeno," vysvětlil Halla.
Nejnižší nabídku podala společnost Viamont DSP, která i s daní nabízela cenu 416 milionů korun – tedy takřka o třetinu méně, než byl odhad ceny. "Není moc zakázek, takže jsme šli s cenou níže," říká mluvčí firmy Radek Bauer.
Končí však i dvě soutěže na obnovu vlaků, které SŽDC vlastní. Modernizace měřicích a diagnostických vozů železniční infrastruktury měla vyjít na 450 milionů korun. Státní organizace přitom požadovala, aby mohl jezdit měřicí vůz výrazně rychleji, než na kolik jsou tuzemské tratě konstruované. MF DNES v minulosti už na zakázku upozornila, ale SŽDC trvalo na tom, že takové vozy jsou potřeba. Stejně tak je zrušena i soutěž na zpětný leasing a modernizaci 32 drezín za 300 milionů korun.
Do každého z tendrů se však přihlásil jen jeden zájemce. "To nesplňovalo naši představu o soutěži a nemohlo nám dostatečně zaručit, že je nabízená cena nejnižší," dodal Halla. SŽDC zrušila i dodávky na kancelářské potřeby, nákup licencí na některý software nebo počítače a notebooky.
Před zrušením byla podle informací MF DNES také soutěž na projektování nové tratě mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí za 220 milionů korun. Ta nakonec pokračuje, i když SŽDC vybírá pouze z jediného zájemce. Zbylé dva vyloučili kvůli nesplnění některých administrativních záležitostí.
Bez elektrikáře ani ránu
Vítěznou firmu už správa vybrala, její jméno sdělí až později. Podle informací MF DNES jde o Metroprojekt patřící pod společnost Sudop, jejíž firmy získávaly dosud drtivou většinu zakázek na drahách. Podmínky SŽDC na tuto zakázku byly přitom tak přísné, že například požadavky na vedoucího týmu splňuje v Česku podle některých soutěžících jen asi pět lidí. Šlo například o to, že projektant musel mít současně elektrikářské i báňské zkoušky.
Podle informací MF DNES chtělo nové vedení správy tuto soutěž také zrušit, jenže správa by tak přišla o stomilionový příspěvek z evropských fondů.
Kvůli úsporám však SŽDC neruší jen soutěže, ale i pracovní místa. Správce českých železnic tak opustí kolem dvou tisíc lidí, především z administrativy.
faktaCo se ruší a za kolik milionů korun Rekonstrukce Střelenského tunelu na trati z Val. Mez. do Púchova. 550 milionů Modernizace měřicích a diagnostických vozů 450 milionů Zpětný leasing 32 drezín MUV 69 a jejich modernizace 300 milionů Nákup 38 notebooků, 260 PC a 260 LCD monitorů 5 milionů Nákup licencí produktů LANDesk Management Suite a LANDesk Security Suite v.8.8 neznámo Pramen: SŽDC |