Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zlaté časy železničních stavařů. Mají tolik práce, že ji musí odmítat

  5:32
Správa železniční dopravní cesty řeší v českém stavebnictví dlouho nevídaný problém. Zakázek má tolik, že výrazně klesá počet soutěžících a do některých soutěží se dokonce nikdo nehlásí. Důvodem je především příliv peněz do železničních staveb, protože stát finišuje s dočerpáváním evropských financí. Většinu zakázek si nakonec dělí pár firem.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Po letech hladovění dochází k přesně opačné situaci: přejídání stavebních firem. Firmy si už pečlivě vybírají, do jaké soutěže půjdou. V praxi tak dochází k paradoxním situacím, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nemůže najít na některé zakázky firmu, která by požadované práce provedla.

Za poslední tři měsíce musela SŽDC zrušit tři zakázky. „Nepřišla ani jedna nabídka,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Šlo o zakázky v řádu milionů až desítek milionů korun – například rekonstrukci mostu na trati mezi Brnem a Českou Třebovou, opravu výhybek v Nymburku nebo rekonstrukci přejezdů na trati z Chlumce nad Cidlinou do Trutnova.

Podle některých stavebních firem je ale za nepodáním nabídky nikoliv přetlak práce, ale nedostatečná příprava zakázek.

„Opravdu neznám žádnou zakázku na SŽDC, která by byla rušena proto, že firmy mají již tolik práce, že se takové soutěže nechtějí zúčastnit. V množství vypisovaných zakázek je jako šafránu těch, které jsou připraveny dobře, velmi často je tomu naopak,“ říká Ondřej Novák, šéf Strabag Rail. Podle něj například u zakázky v Nymburku měla SŽDC nesmyslně nízkou představu o ceně.

„Projektant odevzdá projekt a stanoví předpokládanou cenu. Zadavatel z ní srazí bez jakéhokoliv objektivního důvodu třicet, ale i víc procent a stavbu vypíše,“ popisuje situaci Novák. Podle něj navíc dochází k nastavení nesmyslně krátkého času na výluky, které nejsou splnitelné.

SŽDC má letos prostavět přes 40 miliard, částečně jde o zakázky vypsané a uzavřené v posledních letech, ale část z nich je úplně nová a ještě se soutěží.

V souvislosti s nárůstem počtu zakázek se mění i jiný údaj: průměrný počet soutěžících. Například v zakázkách SŽDC od února do konce dubna letošního roku soutěžilo v průměru 2,8 firem. Dlouhodobě přitom platí, že větší počet soutěžících dokáže stlačit výslednou cenu. Nyní se ale u většiny zakázek vysoutěžená cena velmi blíží odhadované.

Kdo získává nejvíce zakázek na železnici
FirmaObjem v milionech Kč
Strabag Rail4097
AŽD Praha3253,8
Skanska3208,9
OHL1810
Metrostav1629
Elektrizace železnic1533
Chládek a Tintěra Litoměřice + Havlíčkův Brod1342,8
Chládek a Tintěra Pardubice + Hroší stavby Morava1068
Sudop Group849,9
Eurovia784
Sežev-Reko + Sežev Facility679
Starmon575
GJW571
Signabau528
EDIKT508
Zdroj: SŽDC. Objem přidělených zakázek Správou železniční dopravní cesty od 1. ledna 2014 do 30. dubna 2015. V případě zakázky pro sdružení více firem je započítána celková částka vedoucímu účastníku sdružení.

Podle analýzy dat o zakázkách za posledních 16 měsíců, které má iDNES.cz k dispozici od SŽDC na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, zadala státní organizace od ledna 2014 do konce letošního dubna zakázky za více než 32 miliard korun.

Přes šedesát procent z této sumy končí u desítky největších firem. Nejvíce zakázek získal Strabag Rail, což je někdejší Viamont DSP patřící v minulosti Aleši Řebíčkovi. Následovaný je těsně AŽD Praha a Skanskou. Podíl AŽD bude ale ve skutečnosti ještě vyšší, stejně jako u OHL ŽS. Jsou totiž současně dodavateli zařízení pro další firmy v jiných zakázkách pro SŽDC.

AŽD Praha je v současnosti takřka monopolním dodavatelem zabezpečovacích zařízení pro českou železnici, pod OHL ŽS patří monopolní výrobce betonových pražců ŽPSV Uherský Ostroh.

Na rozdíl například od silničních staveb nepůsobí na železnici tolik firem, podmínky pro vstup do byznysu s železničním stavitelstvím jsou těžší, než na silnici. Firmy působící na železnici díky více zakázkám postupně navyšují počty zaměstnanců.

„V současné době zvětšené nabídky železničních projektů posilujeme řady našich zaměstnanců především na technických pozicích. Investice se řídí střednědobým plánem, strojový park obnovujeme průběžně, tudíž větší investice v této chvíli nepředpokládáme,“ řekla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Díky dostatku práce si firmy mohou soutěže, do kterých jdou, lépe vybírat. „Velikost zakázky z našeho pohledu nehraje roli. Zakázky důkladně vybíráme, především dle lokality, charakteru prací a možnosti využití vlastních kapacit,“ říká Lucie Laňková.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Bývalý zápasník zachraňuje podniky recenzemi na TikToku. Jen jím, tvrdí

8. května 2024

Americké restaurace, které čelí krachu kvůli nezájmu zákazníků, objevily nečekaného spasitele. Je...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Hibernace už bylo dost. Heineken je na cestě osvěžit britské hospody

7. května 2024  18:06

Pivovarnický gigant Heineken oznámil, že plánuje znovu otevřít přibližně dvaašedesát svých hospod a...

Obchody, kavárny, zábava i motýli. Obchodní dům Máj se otevře 20. června

7. května 2024  16:57

Obchodní dům Máj, který stavbaři od července 2022 rekonstruují, se lidem otevře ve čtvrtek 20....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...