Správě železnic hrozí dvoumilionová pokuta za kácení stromů

  9:15aktualizováno  9:15
Správě železniční dopravní cesty hrozí až dvoumilionová pokuta za nezákonné kácení stromů. Podle České inspekce životního prostředí porušovali železničáři zákon o ochraně přírody. Správa železnic se hájí bezpečností železniční dopravy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ministerstvo životního prostředí kvůli kácení v železničních koridorech už vyjednává několik měsíců s ministerstvem dopravy. Jde o ochranné pásmo dráhy a střet dvou zákonů.

„V současné době ředitelství ČIŽP vypracovává závěrečný protokol. Další kroky budou provedeny poté, co se k protokolu kontrolovaná osoba vyjádří. Pokud však bude prokázáno porušení zákona o ochraně přírody a krajiny, případně, že SŽDC kácela i po doručení výše uvedeného rozhodnutí, lze předpokládat zahájení řízení o uložení pokuty a případně uložit pokutu až do výše dva miliony korun,“ potvrdila mluvčí inspekce Pavla Sibřinová.

Inspekce už před časem SŽDC upozornila, že musí při kácení dřevin postupovat v souladu se zákonem o ochraně přírody, zejména si opatřit povolení ke kácení. SŽDC má i ohlašovací povinnost v případě bezprostředního ohrožení majetku a zdraví lidí.

Spor o výklad zákona

„Aktuálně víme, že je problém ve výkladu zákona o drahách, kdy SŽDC má povinnost zajišťovat bezpečnost na dráze. Nicméně ten oni si vykládají způsobem, se kterým ministerstvo životního prostředí (MŽP) nesouhlasí. Je tady i zákon o ochraně přírody a krajiny, na základě kterého musí žádat o povolení ke kácení i při železnicích,“ odpověděla mluvčí MŽP Petra Roubíčková.

Ministerstvo proto s resortem dopravy vyjednává o nové metodice ohlašování, kdy by SŽDC měla mít nový systém ohlašování a prokazování kácení. „A to tak, aby nedocházelo ke kolizi se zákonem o ochraně přírody a krajiny,“ doplnila Roubíčková.

SŽDC, která spravuje až 9500 kilometrů tratí, se začátkem letošního roku začala řídit svým novým metodickým pokynem pro kácení takzvaných nežádoucích dřevin. Za ně mohou být označeny všechny dřeviny, které mohou i potenciálně ohrozit dráhu, pokud spadnou. Patří sem i ty dřeviny, které listím nebo větvemi zhoršují provozní vlastnosti dopravy na železnici. Podle ekologů ze sdružení Arnika to ale znamená, že může být pokácen každý strom, jehož listí padá na koleje.

Tvrdí, že kvůli tomu hrozí pokácení desetitisícům stromů. Obavy už dříve železniční správa vyvracela. Kácí prý jednotlivé nemocné stromy, nebo ty, které ohrožují bezpečnost dopravy. Postup SŽDC nicméně podle ochránců přírody může poškozovat i hnízdiště ptáků a biotop chráněných živočichů.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Najdete na iDNES.cz