Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Správní rada ČD projedná návrh transformačního zákona

  19:22aktualizováno  19:22
Definitivní podobu návrhu zákona o transformaci Českých drah by na svém pátečním zasedání měla projednat správní rada ČD. Poté musí zákon schválit vláda a parlament. Podle ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga je záměrem zákona vytvořit fungující akciovou společnost, jejíž hospodaření nebude závislé na dotacích ze státního rozpočtu. Nejnovější paragrafované znění zákona o transformaci ČD obhajovali vládní představitelé před odbornou veřejností 7. září na semináři v Poslanecké sněmovně.

Návrh je výsledkem společné práce resortu dopravy, vedení ČD, dopravních odborníků ČSSD a představitelů odborových centrál na železnici. Předpokládá vznik dvou společností, akciové společnosti České dráhy a státní organizace Správy železniční dopravní cesty.

Stát si má nadále ponechat v rukách železniční infrastrukturu, kterou bude udržovat a rozvíjet. Akciová společnost se pak bude starat vedle přepravní činnosti o provoz infrastruktury a tento nárok má mít zaručen minimálně na pět let.

Za používání kolejí však bude platit jako jiní provozovatelé. Bude však zbavena všech dluhů, které na sebe převezme stát. Ten je bude umořovat z obchodování s větší částí majetku, která mu připadne po rozdělení nynější firmy. Akciová společnost České dráhy by měla vzniknout v příštím roce.

Podle poslance za ČSSD a šéfa správní rady ČD Miroslava Kapouna se tato verze "nesetkala s příliš velkými výhradami, respektive nebyla kontroverzní". Jednoznačnou podporu si však nezískala.

Snahy o rozdělení železnice již dříve kritizoval generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený. Jeho vedení usilovalo o transformaci podle takzvaného německého modelu. Ten spočívá v ponechání jak dopravní cesty, tak provozu v jedné akciové společnosti, avšak s odděleným účetnictvím a organizací.

Proti oddělení dopravní cesty od samotné firmy vystupovala také největší odborová organizace na železnici, Odborové sdružení železničářů. Jeho předseda Jaromír Dušek označil případné oddělení dopravní cesty za nejlepší cestu k likvidaci železnice.

Hospodaření ČD přes zvyšující se státní pomoc každoročně končí zhruba čtyřmiliardovou ztrátou. Od svého vzniku a oddlužení podnik prohospodařil bezmála čtyřicet miliard korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
České Tesco je v miliardové ztrátě. Vysvětluje to změnou účetní metodiky

Obchodní řetězec Tesco skončil svůj finanční rok v Česku se ztrátou téměř 1,1 miliardy korun. Společnost špatný výsledek vysvětluje změnou metodiky ocenění...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.