Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Šrotovné nemělo pro Slovensko význam, tvrdí ministr hospodářství

  • 37
Šrotovné bylo pro Slovensko spíše projevem solidarity než skutečným přínosem pro ekonomiku, tvrdí ministr hospodářství Ľubomír Jahnátek. Uvedl to při zasedání na českém velvyslanectví na Slovensku s představiteli členských zemí Evropské unie. Informoval o tom server sme.sk.

ŠROTOVNÉ

"Příspěvek státu ve výši 55 milionů eur neměl pro slovenskou ekonomiku mimořádný význam. Naše šrotovné pomohlo spíše výrobcům aut v České republice a Rumunsku. Šrotovné v Německu nebo Francii naopak pomohlo Slovensku. Tak si představujeme solidaritu v rámci celé Evropské unie a společný boj proti světové krizi," uvedl Jahnátek. 

Slovensko šrotovné, tedy příspěvek na nákup nového automobilu výměnou za starý, zavedlo ve dvou vlnách. V první se za tři týdny sešrotovalo 22 100 automobilů. Ve druhé vlně na ten samý počet stačilo pouze devět dnů. Zájem o šrotovné byl takový, že Slováci stáli fronty před šrotovišti ještě před spuštěním dotací.

V prvním i druhém kole tak slovenská vláda celkem podpořila nákup více než 40 000 nových automobilů. Na dotace stát vynaloží 55,3 milionu eur (asi 1,47 miliardy korun).

Čeští politici se přou

Šrotovné letos zavedly i další státy Evropské unie, například Německo, Francie, Itálie, Rakousko či Portugalsko. V Česku bude možná zavedeno v rámci politických dohod mezi vládou a ČSSD.

O šrotovné se přou také čeští politici. Zatímco bývalá vláda jej vyřadila ze svého protikrizového balíčku, ČSSD naopak šrotovné prosadila.

Pravici se nelíbí podpora jediného průmyslového odvětví a argumentuje tím, že šrotovné nyní není třeba, protože českým automobilkám se zvýšily zakázky díky zavedení šrotovného v okolních zemích, zejména v Německu, kde stoupla poptávka po Škodě Fabia.