Slováci mají jisté, že dostanou dva tisíce eur (cca 56 tisíc Kč), jen pokud auto koupí u prodejce, který svůj vůz zlevní nejméně o 500 eur. V opačném případě bude státní příspěvek jen jeden tisíc eur.
Šrotovné na Slovensku se bude vztahovat na nákup osobních automobilů s cenou do 25 tisíc eur včetně daně z přidané hodnoty. Příspěvek by tak měl zlevnit zejména vozidla nižší a střední třídy, protože stát nechtěl podporovat prodej drahých aut.
Stát na příspěvky zřejmě vyčlení kolem 33 milionů eur, Fico ale předeslal, že to může být i víc. Předpokládá se, že příspěvek na Slovensku oživí trh s osobními auty. Jejich odbyt začátkem roku výrazně klesl kvůli hospodářské krizi.
V únoru se prodeje nových osobních a malých nákladních aut meziročně snížily o 39 procent na 4 494 vozů. Oznámilo to slovenské Sdružení automobilového průmyslu. V lednu se prodej propadl dokonce o více než dvě pětiny.
Pokles prodeje vykázaly za minulý měsíc v důsledku ekonomické krize také další země, například Spojené státy, Japonsko, Francie, Itálie či Španělsko. V Německu však prodej díky zavedení šrotovného stoupl.
Loni se na Slovensku prodalo téměř sto tisíc nových aut. Největší zájem byl tradičně o vozidla od české automobilky Škoda Auto, kterou následoval německý Volkswagen a francouzský Peugeot. Šrotovné, které zavedly i jiné státy Evropské unie, by Slovensku mělo pomoci také obnovit vozový park.
O zavedení šrotovného se uvažovalo i v Česku. Úspěch to ale nakonec nemělo. Odborníci namítali, že by to znamenalo parciální zvýhodnění jednoho průmyslového odvětví na úkor jiných.