Nákup v Německu se už nevyplatí, Polsko je ještě levnější než dřív

  0:55aktualizováno  0:55
Pro máslo a maso se vyplatí zajet do Polska, do Německa zase třeba pro majonézu. Za hranice se však zcela jistě vyplatí vyrazit pro čokoládu. Ta je v Česku vůbec nejdražší, ukázalo velké srovnání cen tuzemsku a sousedních zemích.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Vánoční nákupy v Drážďanech se pro mnoho Čechů už pomalu staly tradicí. Oproti minulosti se jim však výlet za hranice letos nemusí vyplatit. Redakce iDNES.cz nakoupila stejné potraviny v obchodních řetězcích v Praze, několika českých regionech a ve všech sousedních zemích. Ukázalo se, že nákup 18 položek vyšel v Německu vůbec nejdráže.

Za stejné produkty zákazník v Drážďanech zaplatí zhruba o dvě stovky více než v Ústí nad Labem. Nezopakovaly se tak výsledky stejného srovnání před dvěma lety, kdy bylo nakupování v Německu výhodnější (o výsledcích srovnání 2014 čtěte zde).

„Za poslední rok se v průměru zvedly ceny potravin v Německu o 1,2 procenta,“ upozorňuje analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak s tím, že potraviny podražily i v Česku. Na rozdíl od Německa však růst cen nebyl plynulý, ale je záležitostí až posledních týdnů.

Nepřekvapí, že stejně jako před dvěma lety lze předvánoční nákup nejlevněji pořídit v Polsku. Letos se však cesta do Polska vyplatí ještě více. Zatímco dříve šlo nákup pořídit zhruba o deset procent levněji, nyní lze cestou kousek za hranice do Jelení Hory ušetřit až třetinu oproti stejnému nákupu ve zhruba osmdesát kilometrů vzdáleném Dvoře Králové.

Nově se také vyplatí vyrazit na Slovensko, kde byly ceny v minulosti téměř srovnatelné s Českem. Neplatí to samozřejmě plošně, do Saska se stále vyplatí zajet třeba pro mouku, do Bavorska zase pro drůbeží maso. V Česku lze pak sehnat nejlevnější pivo a těstoviny.

Citrony zase vyšly nejlevněji v Rakousku, i když v tomto případě cestu za levnou tropickou plodinou doporučit nelze. Jde o produkt, který podléhá velkým a rychlým cenovým výkyvům a zákazník z Česka by zřejmě nalezl na cenovce jiné číslo. Z celkového srovnání totiž vyplývá, že ovoce i zelenina jsou v německy mluvících zemích ve velké většině dražší než v Česku.

Zajímavý paradox funguje na Slovensku, kde sice mají nejlevnější sýry, ale nejdražší máslo. Vzhledem k minimálním výkupním cenám surového mléka lze předpokládat, že podobně jako v Česku i na Slovensku si obchodníci a mlékárny na másle vylepšují marže.

Srovnávací nákup v ČR, Německu, Polsku, Slovensku a Rakousku

Srovnávací nákup v ČR, Německu, Polsku, Slovensku a Rakousku

Milka je v Česku vždy dražší než kdekoliv jinde

Výlet do ciziny lze také zcela jistě doporučit milovníkům čokolády. Tabulka čokolády Milka byla totiž jedinou položkou z nákupního seznamu, která byla v zahraničí ve všech případech výrazně levnější. Srovnatelně stála jen na Slovensku, kde byla jen o pár haléřů levnější v Česku.

V tuzemsku stála 31,90 koruny. Stejná čokoláda se však v Bavorsku a Rakousku prodává v přepočtu za 26,70 koruny, v Polsku za 21,50 a v Sasku dokonce za 18,60 koruny. Cena je tak o třetinu nižší než v Česku. Proč by právě u nás měla čokoláda stát nejvíc, nemá podle Tomčiaka objektivní zdůvodnění. „Milka se pro celý evropský trh vyrábí v několika málo čokoládovnách a distribuční náklady jsou pro střední Evropu prakticky stejné,“ říká Tomčiak.

Vysvětlení tak lze podle něj hledat v cenové politice řetězců a výrobce, tedy společnosti Mondelez. Podle Gabriely Bechynské z Mondelez je však průměrná cena Milky v Česku o deset korun nižší, než ukázal srovnávací nákup.

„Informace o srovnávání cen z obdobných nákupů považujeme za poměrně zavádějící. Důležité je například, v jakém konkrétním obchodě byl produkt zakoupen, tedy zda šlo o diskont či hypermarket. Stejně tak je zásadní, jestli uvedené ceny byly takzvaně regálové či promoční,“ uvedla Bechynská s tím, že za „německé“ ceny bývá Milka k dostnání i v Česku.

„Ceny na trhu vždy určuje celá řada faktorů. Mnohé jsou odlišné, jako například velikost trhu, DPH, logistické náklady,“ reagovala také Dita Vašíčková za řetězec Billa, kde proběhly nákupy na českém území. Minimálně ve věci daně z přidané hodnoty lze s argumentem souhlasit, ve všech sousedních zemích je nižší než v Česku.

Do ciziny se vyplatí vyrazit nejen za potravinami, ale ušetřit lze i na vánočních dárcích. Třeba parfém Miss Dior stojí sice v Drážďanech asi o sto korun více než v Ústí nad Labem, avšak německé balení má objem 100 mililitrů, zatímco české jen 75. Při přepočtu na stejné množství tedy vyjde parfém v Česku více než o tisíc korun dráž.

Parfém Christina Aguilera zase jen pár kilometrů za slovenskými hranicemi stojí polovinu toho co v Břeclavi. Naopak populární panenky Monster High se prodávaly suverénně nejdráž v jinak levném Polsku.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu...

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Další z rubriky

Na internetu byl k dostání smrtící dudlík. Dítě může udusit

Nebezpečný dudlík

Česká obchodní inspekce varovala před nebezpečným dudlíkem, který se snadno rozlomí a může kojence zabít nebo mu...

Češi kupují ve slevě přes polovinu zboží. Sahají víc i po značkách řetězců

Privátní značka Purland.

Češi častěji sahají po značkách potravin vyrobených na objednávku obchodních řetězců nebo těch, které vznikají v rámci...

Pivo dostane nové značení. Přibude atypický pivní nápoj i silná piva

Ilustrační snímek

Od prosince se budou svrchně kvašená 11° a 12° piva nazývat „plnými“ pivy. Nově se zavádí kategorie silných piv,...

Najdete na iDNES.cz