PŘEHLED: Jízda MHD v Kodani stojí 110 Kč, v Kyjevě čtyři koruny

  20:10aktualizováno  20:10
Pokud neradi utrácíte za městskou dopravu, při návštěvě dánské Kodaně nejspíš své zvyky nezměníte. Jedna cesta tramvají, autobusem nebo metrem tam vyjde v přepočtu na 110 korun. Je to téměř čtyřikrát více než v Praze a třicetkrát víc než v Kyjevě.

V dánské Kodani je nejdražší městská doprava ze světových metropolí. Jedna jízda vyjde na 4,63 dolaru, tedy přes 110 korun. | foto: Leif Jørgensen CC-BY-SACreative Commons

K velmi drahým městům, kde vaše peněženka bude při cestování hromadnou dopravou rychle hubnout, patří také Stockholm, Londýn, nebo Oslo. Tomu, kdo je zvyklý na pražské ceny, ale možná přijde drahý také Berlín a Vídeň, kde jsou ceny oproti české metropoli více než dvojnásobné (1,18 dolaru).

Dokonce i v maďarské Budapešti za svezení autobusem, tramvají či metrem, zaplatíte zhruba o dvě koruny víc než v Praze. Levnější než česká metropole je naopak Bratislava i Varšava. K nejlevnějším světovým velkoměstům patří podle studie banky UBS Kyjev, Mexiko nebo Dillí. Banka srovnávala ceny jízdenky na vzdálenost zhruba 10 kilometrů nebo alespoň deset stanic.

V dalších službách osobní přepravy už Kodaň světová města neválcuje. Za pětikilometrovou jízdu taxikem utratíte nejvíce v Oslu - přes 32 dolarů, tedy 766 Kč. Pro srovnání: v Praze je to 144 korun. V nejlevnějším Dillí za stejnou cestu zaplatíte v přepočtu 37 korun.

Srovnání cen za veřejnou dopravu ve světových městech

Žebříček nejdražších a nejlevnějších světových měst se opět zamíchá, pokud srovnáme jízdu vlakem do vzdálenosti 200 kilometrů ve druhé třídě. Zdaleka nejdráž vychází švýcarská města Ženeva a Curych. Švýcarsko má jednu z nejvyspělejších železničních sítí na světě a za kvalitní služby si nechá zaplatit. Zmíněná cesta ze Ženevy vyjde v přepočtu na více než 1 850 korun. To je devětkrát více než cesta z Prahy (200 korun).

Za cenu dvousetkilometrové cesty z Ženevy byste mohli na filipínské Manile ujet po kolejích 15 400 kilometrů.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

O zbytky jídla se v Číně místo prasat postarají švábi

Čínský byznys se šváby, v Sečuanu z nich vyrábějí léky

Číňané momentálně ročně vyprodukují více zbytků jídla, než jsou schopni zkompostovat. Kvůli hrozbě zaplnění ulic...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Méně stresu a vyhoření. Firmy zkoušejí čtyřdenní pracovní týden

Ilustrační snímek

Pro mnohé zaměstnance to zní jako utopie, světové firmy však čím dál tím víc experimentují se zaváděním čtyřdenního...

Najdete na iDNES.cz