Pět let Žaludy, pět let Zeleného. Kdo vedl České dráhy lépe?

  4:05
České dráhy na přelomu tisíciletí a České dráhy současné mají při troše nadsázky společné především jméno a předmět podnikání. Jinak se podnik od dob, kdy jej řídil Dalibor Zelený (1998-2003), výrazně proměnil. A nemalý vliv na to má i v úterý odvolaný Petr Žaluda. MF DNES proto porovnala, jak vypadala situace firmy za vedení Zeleného a Žaludy a co lze od nového šéfa očekávat.

Lokomotiva 163 přezdívaná peršing. | foto: České dráhy

1.
Rostoucí zadlužování a peníze od státu a krajů

Zelený za svoji prioritu považuje zastavení zadlužování Českých drah. To se během působení Petra Žaludy zvýšilo ze 36 na 52 procent, zejména kvůli investicím do nových vlaků. Dluhy však rostly i za Zeleného – z 26 na 41 procent. V roce 2003, kdy se z drah vydělila Správa železniční dopravní cesty, byl dopravce oddlužen. "Dluhy rostly zejména kvůli tomu, že nebyl hrazen rozdíl mezi náklady na osobní dopravu a výnosy z jízdného," vysvětluje Zelený.

Tento problém se Žaludovi podařilo vyřešit – s kraji a se státem uzavřel dlouhodobé smlouvy, které dopravci zajišťují přísun 12 miliard korun ročně. Částku se však dařilo navyšovat i Zelenému, ke konci jeho působení překročila 9 miliard.

2.
Investice do nových vozidel

Za Zeleného měly České dráhy na starosti i rozsáhlé modernizace tratí, proto většina peněz směřovala do nich. Rozbíhaly se nákupy příměstských jednotek CityElefant, v roce 2000 pak Zelený podepsal dodatek ke smlouvě o nákupu pendolin za více než čtyři miliardy korun. V dokumentu se počet dodaných souprav snížil z deseti na sedm. Klimatizované či nízkopodlažní vozy však byly na české železnici vzácností.

Podrobnou infografiku zobrazíte kliknutím

Žaluda v investicích výrazně přidal tempo, miliardové příjmy od Českých drah zpočátku směřovaly zejména ke Škodě Transportation a jejím dceřiným firmám. Později se však do tendrů začali hlásit a uspěli i zahraniční výrobci. Na řadě regionálních tratí tak nyní jezdí moderní vlaky.

Posledním plánem byl nákup dalších osmi dálkových souprav railjet za 2,8 miliardy korun. K tomu se však Zelený staví spíše negativně. "Je potřeba investovat uvážlivě, abychom koupili taková vozidla, která cestující potřebují, tedy abychom koupili raději třeba vozy pro rychlíky na méně vytížených tratích," prohlásil Zelený. Railjety však mohly přinést i zvýšení komfortu na vnitrostátních linkách, protože by se tam přesunuly vozy, místo kterých by nové soupravy jezdily na mezinárodních trasách.

3.
Hospodářský výsledek Českých drah

Na první pohled vypadá hospodaření v éře Petra Žaludy výrazně lépe než čísla, kterých dosahovaly České dráhy pod vedením Dalibora Zeleného. V roce 2008 však výsledku drah výrazně pomohla státní injekce, kterou dopravce dostal za převod části majetku pod Správu železniční dopravní cesty. Účetnictví podniku vylepšila o osm miliard korun.

Za obou ředitelů rostly tržby z přepravy osob. Za Žaludy však dráhy pasažéry lákaly atraktivnějším ceníkem – mezi řadou měst mají speciální tarify a mnozí cestující si tak už nemusí pořizovat slevovou In-kartu, aby dosáhli na lepší cenu. České dráhy mají nyní také výrazně nižší počet zaměstnanců, což znamená miliardové úspory na mzdových nákladech.

4.
Přínos z nákladní dopravy

Udělám si tři měsíce volna, pak uvidím, říká Žaluda rozhovor s Petrem Žaludou čtěte ve čtvrtek, 1. srpna

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Zatímco dříve nákladní doprava vydělávala a Českým drahám tak alespoň částečně pomáhala zalepit díru ze ztrátové přepravy osob, v posledních letech je v minusu.

ČD Cargo s nástupem krize přišlo o pět miliard na tržbách a vytrvale ztrácí tržní podíl, který se loni pohyboval okolo 75 procent.

Zelený chce opět získat atraktivní zákazníky, problémem však bude útlum v těžkém průmyslu a těžbě uhlí, které mají v přepravě nákladů po železnici významný podíl.

5.
Souboj s konkurencí v osobní dopravě

Konkurence v osobní dopravě byla během šéfování Dalibora Zeleného neznámým pojmem. Od té doby však vyjely na řadu linek mezi velkými městy žluté autobusy Student Agency, předloni spustil dopravce RegioJet ze stejné skupiny soukromé vlaky mezi Prahou a Ostravskem. O rok později se přidal Leo Express. České dráhy musely zlepšit přístup k zákazníkům, snížit ceny a nabídnout služby jako internetové připojení. Zde nemohou polevit.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si s hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Kryptopodvodník Bankman-Fried dostal 25 let. Zpronevěřil osm miliard dolarů

28. března 2024  17:07,  aktualizováno  17:43

Americký soud poslal zakladatele zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX Sama Bankmana-Frieda na 25 let...

Palubní personál rakouských aerolinek stávkuje, dotýká se to i spojů s Prahou

28. března 2024  16:39

V Rakousku ve čtvrtek začala 36hodinová stávka palubního personálu aerolinek Austrian Airlines...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...