Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Švýcaři testují v Česku svůj nový rychlovlak pro nejdelší tunel

  16:05aktualizováno  16:05
Po českých kolejích začal jezdit nový rychlovlak od společnosti Stadler. Cestující se s ním ale nesvezou: výrobce ho jen testuje na zkušebním železničním okruhu ve Velimi.

Vlak EC250 při první jízdě Gotthardským tunelem | foto: Stadler

Testování potvrdil iDNES.cz Rudolf Kvetan ze společnosti Stadler. „Od úterý už jezdíme rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Okruh je velmi vytížený, takže máme k dispozici jen málo směn. Proto počítáme s tím, že budeme ve Velimi až do ledna příštího roku,“ řekl Kvetan.

Jde o nový vlak EC250, který Stadler vyvinul a vyrobil pro nasazení na trati mezi Curychem a Milánem přes nový Gotthardský tunel, který je nejdelším na světě. Firma ho nazvala Giruno, což je rétorománský výraz pro káně. V pravidelném provozu se má objevit od roku 2019.

Je složen z jedenácti vozů o celkové délce 200 metrů. Maximální rychlost je 250 kilometrů v hodině. Tu nebude testovat v Česku, ale na jiném okruhu v Německu. Ve vlaku je 422 míst k sezení. Švýcarské dráhy SBB si objednaly zatím 29 těchto jednotek, opci mají na dalších 92 kusů.

Železniční okruh patří společnosti Výzkumný ústav železniční, kterou stoprocentně ovládají České dráhy. Jde o unikátní testovací polygon, na kterém mohou být vlaky zkoušeny do rychlosti až 210 kilometrů v hodině a vlaky s naklápěcí technologií až do 230 kilometrů. Jedná se tak o nejrychlejší trať v České republice.

Díky parametrům zkušebního okruhu je v České republice prověřována většina evropských rychlovlaků, různých jednotek i lokomotiv. V poslední době to byly například německé vysokorychlostní vlaky ICE4, jednotky na vodíkový pohon nebo lokomotivy Vectron.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Přehradní hráz je 185 metrů vysoká a 2 309 metrů dlouhá. Vzniklý vodní...
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

Letadlo společnosti Wizz Air
Nízkonákladoví dopravci se začali snažit, těží z toho i Češi

Až na sklonku sezóny se letos marketingově probudili evropští nízkonákladoví dopravci. V září, kdy přepravní výkony každoročně prudce klesají, se přímo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.