Testování potvrdil iDNES.cz Rudolf Kvetan ze společnosti Stadler. „Od úterý už jezdíme rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Okruh je velmi vytížený, takže máme k dispozici jen málo směn. Proto počítáme s tím, že budeme ve Velimi až do ledna příštího roku,“ řekl Kvetan.
Jde o nový vlak EC250, který Stadler vyvinul a vyrobil pro nasazení na trati mezi Curychem a Milánem přes nový Gotthardský tunel, který je nejdelším na světě. Firma ho nazvala Giruno, což je rétorománský výraz pro káně. V pravidelném provozu se má objevit od roku 2019.
Je složen z jedenácti vozů o celkové délce 200 metrů. Maximální rychlost je 250 kilometrů v hodině. Tu nebude testovat v Česku, ale na jiném okruhu v Německu. Ve vlaku je 422 míst k sezení. Švýcarské dráhy SBB si objednaly zatím 29 těchto jednotek, opci mají na dalších 92 kusů.
Železniční okruh patří společnosti Výzkumný ústav železniční, kterou stoprocentně ovládají České dráhy. Jde o unikátní testovací polygon, na kterém mohou být vlaky zkoušeny do rychlosti až 210 kilometrů v hodině a vlaky s naklápěcí technologií až do 230 kilometrů. Jedná se tak o nejrychlejší trať v České republice.
Díky parametrům zkušebního okruhu je v České republice prověřována většina evropských rychlovlaků, různých jednotek i lokomotiv. V poslední době to byly například německé vysokorychlostní vlaky ICE4, jednotky na vodíkový pohon nebo lokomotivy Vectron.