Vlak EC250 při první jízdě Gotthardským tunelem

Vlak EC250 při první jízdě Gotthardským tunelem | foto: Stadler

Švýcaři testují v Česku svůj nový rychlovlak pro nejdelší tunel

  • 59
Po českých kolejích začal jezdit nový rychlovlak od společnosti Stadler. Cestující se s ním ale nesvezou: výrobce ho jen testuje na zkušebním železničním okruhu ve Velimi.

Testování potvrdil iDNES.cz Rudolf Kvetan ze společnosti Stadler. „Od úterý už jezdíme rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Okruh je velmi vytížený, takže máme k dispozici jen málo směn. Proto počítáme s tím, že budeme ve Velimi až do ledna příštího roku,“ řekl Kvetan.

Jde o nový vlak EC250, který Stadler vyvinul a vyrobil pro nasazení na trati mezi Curychem a Milánem přes nový Gotthardský tunel, který je nejdelším na světě. Firma ho nazvala Giruno, což je rétorománský výraz pro káně. V pravidelném provozu se má objevit od roku 2019.

Je složen z jedenácti vozů o celkové délce 200 metrů. Maximální rychlost je 250 kilometrů v hodině. Tu nebude testovat v Česku, ale na jiném okruhu v Německu. Ve vlaku je 422 míst k sezení. Švýcarské dráhy SBB si objednaly zatím 29 těchto jednotek, opci mají na dalších 92 kusů.

Železniční okruh patří společnosti Výzkumný ústav železniční, kterou stoprocentně ovládají České dráhy. Jde o unikátní testovací polygon, na kterém mohou být vlaky zkoušeny do rychlosti až 210 kilometrů v hodině a vlaky s naklápěcí technologií až do 230 kilometrů. Jedná se tak o nejrychlejší trať v České republice.

Díky parametrům zkušebního okruhu je v České republice prověřována většina evropských rychlovlaků, různých jednotek i lokomotiv. V poslední době to byly například německé vysokorychlostní vlaky ICE4, jednotky na vodíkový pohon nebo lokomotivy Vectron.