Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stále víc lidí bude spravovat peníze na dálku

  0:01aktualizováno  0:01
Jak to vypadá ve vaší bance? "Nevím, nechodím tam," bude stále častější odpověď klientů bank na uvedenou otázku. Loňský rok byl ve znamení prudkého rozvoje služeb, které klientovi umožňují obsluhovat bankovní konto prostřednictvím telefonu, internetu a platebních karet a letošní rok nebude jiný. Obsluhovat klienty na přepážkách je pro banky drahé a pro klienty často znamená zdlouhavé čekání, než přijdou na řadu. Ani jedna strana tak není spokojena.

Ze zahraničních studií vyplývá, že náklady na provedení transakce na přepážce jsou pro banku až stokrát vyšší než na stejnou transakci po internetu. Bankovní odborníci se shodují, že rozsah služeb pro české klienty odpovídá nabídce, ze které vybírají lidé v západních zemích. Na druhé straně zdůrazňují, že v kvalitě obsluhy mají tuzemské banky stále rezervy.

Většina bank loni začala zdražovat poplatky za operace na přepážkách s cílem přimět klienty k využívání levnějších forem komunikace po telefonu, GSM bankingu či internetu. "Letos bude pokračovat zvýhodňování klientů, kteří používají služby přímého bankovnictví a platební karty," uvedla mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.

Nejpoužívanějším způsobem obsluhy na dálku je telefon. Například Komerční banka počet uživatelů telefonní Expres linky loni zdvojnásobila téměř na 200 tisíc. Celkový počet uživatelů telefonního bankovnictví v bankách, které mají dohromady přes 90 procent trhu, je zhruba 700 tisíc.

Stále větší oblibu získává internet jako prostředek pro správu financí. Ryze internetová eBanka loni zvýšila počet klientů o více než 400 procent na 193 tisíc. Omezit případy, kdy klient odchází z pobočky rozčilen, ať už kvůli zdlouhavému čekání nebo neochotnému pracovníkovi, se některé banky snaží zaváděním služby "osobního bankéře".

Česká spořitelna s touto službou začala na vybraných pobočkách a od pololetí by měla být všude. Každý klient bude mít kontakt na "svého" bankéře, s nímž si bude moci předem sjednat schůzku nebo po telefonu zkonzultovat finanční otázky.

Nárůst zájmu o moderní finanční služby vyvrací dřívější argument šéfů bank, kterým obhajovali například absenci kreditních karet či internetového bankovnictví tím, že český klient není na tyto druhy služeb připraven a že o ně příliš nestojí.  S příchodem nových zahraničních vlastníků je zřejmé, že bankovní služby jsou zboží jako každé jiné a klient si je koupí, pokud je umí banka správně nabídnout.

Reklamní kampaně bank jsou proto mnohem konkrétnější a propagují jednotlivé produkty, jako spotřebitelské úvěry, platební karty či telefonní bankovnictví.  V minulosti byly reklamy často spíše pro image a zdůrazňovaly serióznost a stabilitu banky. V této souvislosti lze očekávat, že konkurence bank v boji o klienta se bude stále více přenášet i do oblasti reklamy.

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

V centru Prahy bude tržiště z kontejnerů. Nabídne design, jídlo i kulturu

Vizualizace projektu Manifesto u Masarykova nádraží.

Unikátní tržiště, složené z dvaceti přepravních kontejnerů, vznikne na dosud nevyužitých pozemcích u Masarykova...

Zdraví i ve zvířecích miskách. Lidé chtějí krmiva s vysokým obsahem masa

Psi žerou

Kvalitní krmiva s vysokým obsahem masa, přidávání superpotravin, strmě rostoucí obliba pamlsků a doplňků pro zvířecí...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Najdete na iDNES.cz