Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Majitelé STK si „napsali“ vyhlášku. Střet zájmů to není, míní ministerstvo

  5:00
Lukrativní byznys stanic technické kontroly se letos větší konkurence nedočká. Uvolnění trhu, které loni sliboval ministr dopravy Dan Ťok, nejprve zarazili poslanci, protože schválili zákon, který deregulaci výrazně omezoval. Následně ministerstvo dopravy sestavilo pracovní skupinu, ve které zasedli zástupci největších STK nebo jejich spolky, kteří se většímu konkurenčnímu boji snaží vyhnout.

Ilustrační snímek | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

MF DNES složení komise, která má na starosti přípravu vyhlášky o STK a měření emisí, získala na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím. „Jde o profesní a zájmová sdružení nebo představitele z krajských úřadů. Cílem nebylo vytvářet regulaci činnosti STK, ta je již v zákoně, ale blíže provést nastavení systému,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Fakt, že podobu legislativy zásadně ovlivnili zástupci stávajících firem, ministerstvo za střet zájmů nepovažuje – a nevadí mu ani, že při projednávání chyběl hlas podnikatelů, kteří chtěli o STK rozšířit svůj stávající byznys.

Jedním z členů komise byl i ředitel Asociace emisních techniků a opravářů Libor Fleischhans. Ten se netají údivem nad tím, jak komise fungovala. „Byli tam v podstatě jen majitelé nebo provozovatelé velkokapacitních STK nebo jejich účelově vytvořená nesčetná sdružení. Šlo jim hlavně o to, aby jim nevyrostla konkurence,“ uvedl.

Vzorec pro kraje

Povolení pro STK mají vydávat krajské úřady, které podle speciálního vzorce určí, zda je nový provozovatel potřeba. Právě nad klíčem k novým provozovnám ztratili podle Fleischhanse majitelé velkých STK všechny zábrany.

„Jeden přes druhého diktovali, jaké rezervy ještě mají, aby nebyl překročen limit pro rozhodnutí o povolení zřízení nové STK v daném okrese,“ popsal.

Vzorec, zda je STK potřeba, nebo ne, je nakonec tak složitý, že se nad ním pozastavují i někteří úředníci. Zatímco dříve zabíral postup pro výpočet tři stránky, v novém návrhu devět.

„Navržený postup výpočtu zavádí velké množství vstupních údajů, koeficientů a jejich následných přepočtů,“ uvedl v připomínkách například Moravskoslezský kraj s tím, že systém bude časově náročný a současně může vést k častějším pochybením. Běžný žadatel totiž není schopen provést kontrolu takových výpočtů.

Návrh vyhlášky zatím vůbec neřeší, jakým způsobem se nové STK budou přidělovat, pokud bude jasné, že je další stanice potřeba.

„Zájem menších servisů o tuto činnost je velký, ale budou mít smůlu. Navíc se smí zřídit zase jen velká průjezdní STK linka nejméně pro tři vozidla, což zájemce mimo hustě obydlené aglomerace zcela jistě odradí. Stejně na jeden kraj připadá zhruba 90 zájemců, ale dostane se jen na jednoho jediného na jeden okres,“ dodal Fleischhans.

Nový zákon má platit od 1. června, ministerstvo dopravy vyhlášku zatím poslalo do meziresortního připomínkového řízení. Zájemci o vstup do byznysu tak budou mít velmi krátkou dobu na seznámení se s vyhláškou. Ta je k dispozici už teď, ale nemusí jít o finální verzi.

Zástupci stávajících STK se odporem vůči deregulaci netají. „Argumentujeme tím, že uvolnění trhu přinese zhoršení kvality práce, a z Česka se tak stane vrakoviště. Jsme rádi, že nás zákonodárci napříč politickým spektrem vyslyšeli,“ uvedl na stránkách Profesní komory STK její předseda Michal Cuc. Ani on v komisi nechyběl.

Fleischhans však upozorňuje, že i dnes mohou z STK i přes on-line kontroly sjíždět auta, která neodpovídají normám, například s odmontovaným filtrem pevných částic. Podle něho to ukazuje i slovenská praxe, kde se i přes přísné kontroly dál podvádí.

V Česku se uvažovalo o německém modelu, kdy technickou kontrolu mohou provádět třeba i servisy. Majitelům STK se však podařilo poslance přesvědčit, že podobný model například v Polsku nefunguje a mohl by podle nich vést ke zhoršení stavu vozidel na českých silnicích.

STK patří k regulovaným byznysům, kde vzhledem k rostoucímu počtu vozidel na českých silnicích i průměrnému stáří nehrozí nedostatek práce – přísun zákazníků je zajištěný. Tomu odpovídají i často velmi dlouhé čekací doby na STK. Ceny už však regulovány nejsou a mohou se výrazně lišit.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....