Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České kempy se plní. Lákají na wi-fi i animační programy

  5:40aktualizováno  5:40
České kempy reagují na poptávku a v posledních letech zvyšují nabízený komfort. Majitelé investují miliony korun ročně do lepšího vybavení, lidem nabízejí internet a programy pro děti.

Camp Dolce | foto: Dokempu.cz

Do malého kempu na Třeboňsku dorazila pitná voda. Současně s internetem. Sto kilometrů směrem na východ, v kempu u Vranovské přehrady, spustili animační programy pro děti, které jsou standardem u zájezdů k moři.

Kempy se v posledních letech plní, ale zároveň jsou Češi čím dál náročnější. „Každý se nás ptá na wi-fi,“ říká Renáta Portlová, vedoucí kempu Dolce na úpatí Krkonoš. Jeho provozovatelé každoročně investují necelý milion korun do modernizace, mobilních domů, dětského hřiště nebo ledniček do stanů.

Velká část kempů investuje, aby neztratila krok s konkurencí. Prostředky shánějí buď vlastními silami, nebo využívají různé dotace. První cestu zvolil třeba kemp Oasa u Staňkovského rybníka v jihočeském Suchdole nad Lužnicí, který částečně napájí vlastní fotovoltaika a teplo z pivních sudů ohřívá vodu v kiosku.

Druhá cesta je ale také hojně využívaná. „Podařilo se nám z dotací postavit dětské hřiště, recepci i záchody,“ říká předseda Asociace kempů České republiky Bohumil Starý, který provozuje kemp Konopáč v Heřmanově Městci v Pardubickém kraji.

Dotace majitelé čerpají v rámci programu rozvoje cestovního ruchu. Ministerstvo pro místní rozvoj ale neupřesnilo, kolik peněz kempům posílá.

Byznys, na němž se nebohatne

Asociace kempů uvádí, že je v Česku 474 kategorizovaných kempů s hodnocením. Certifikace je podmínkou pro získání příspěvků od krajských úřadů či samospráv. Vedle tohoto počtu kempů existují ale také další, neoficiální.

Drtivou většinu z více než milionu návštěvníků stanových táborů tvoří Češi. Podle asociace mírně přibývá Poláků. Méně naopak jezdí Nizozemců, kteří v minulosti českou romantiku hojně vyhledávali.

Nizozemci dosud několik kempů dokonce sami spravují. „Vlastníci kempů se mění. První zájemci byli z řad Holanďanů, kterým patří deset až dvanáct zdejších zařízení,“ popisuje Starý. Investice se však odehrály už zhruba před pěti lety.

V oboru je podle něj velká konkurence, a proto se ceny příliš nezvyšují. „Provozovatelé nemohou zdražovat, i když by to potřebovali kvůli rostoucím nákladům, jako jsou energie nebo výdaje spojené s administrativou a růstem mezd,“ dodává Starý.

Přesto toto podnikání – v případě malých kempů většinou spíše sezonní – láká nové investory. Majitele nedávno změnil například menší Kemp Měruše u Veselí nad Lužnicí. „Je to rodinný byznys, koupil to nedávno táta. Zavedli jsme wi-fi a připojili pitnou vodu. Asi si budeme muset najít ještě nějaký přivýdělek,“ vysvětlil Michal Borovka aktivity v místě, které těží z nájezdu vodáků i rodin s dětmi.

Obecně ale platí, že na tomto podnikání zrovna nezbohatnete. „Koupil jsem mobilheimy, které stojí stovky tisíc korun. Problém je, že je prodáte dva měsíce v roce, ale ani za šest let nejste na nule. Už teď lituju, že jsem do toho šel,“ svěřil se majitel jednoho z kempů, který nechtěl zveřejnit své jméno.

Je pro vás při výběru kempu důležité, zda je zde k dispozici wi-fi připojení?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 1. července 2017. Anketa je uzavřena.

Ne 1124
Ano 593

Renesance klasického stanování

Ani podobné zkušenosti neodradí provozovatele od investic a spouštění nových služeb, které mají být magnetem na turisty. Pestrou nabídkou lákají především velké kempy, jako je Vranovská pláž, Autokemp Merkur u Novomlýnské nádrže na jižní Moravě nebo tábory u Lipna. Ubytovací kapacity některých z nich jdou do tisíců míst a investice do milionů korun ročně. Cílí hlavně na rodiny s dětmi.

Stále však přijíždí hodně návštěvníků, kteří se spokojí s málem a hledí na cenu. „Lidé si vybírají podle ceny. U nás v Autokempingu Konopáč je největší zájem o nejskromnější chatu, která je nejlacinější a není tam sprcha,“ tvrdí Bohumil Starý. Touha ušetřit ale není jediným impulzem těch, kteří volí skromnější pobyt. Částečně jde o trend.

„Vidíme určitou renesanci klasického stanování. Lidé už ale nejezdí s malým áčkem, z něhož vám čouhají nohy. Berou si pohodlné rodinné stany. Je to trend, hodně se jezdí stanovat,“ říká Pavel Staffen z Autocampu Sedmihorky v Českém ráji.

Sedmihorky nejdou cestou masových kempů, přesto mají zájemců o ubytování dost. Místo pasivních animačních programů nechávají děti vyrobit třeba louč, střílet z luku nebo poznávat přírodu. „I my investujeme, i když to někdy není vidět. Na příští rok stavíme velkou multifunkční budovu s klubovnou, která poslouží při špatném počasí. Bude tam i vnitřní lezecká stěna,“ podotýká Staffen.

Rozporuplný pohled mají provozovatelé kempů na elektronickou evidenci tržeb. Problémy se spojením se objevují i přes opakované investice do wi-fi sítí a zesilovačů signálu. Část podnikatelů už opatření rezignovaně přijala.

„Problém je, že v kempech většinou pracují důchodci a těchto technik se trochu bojí,“ líčí šéf asociace Starý. Některé i pouhá zmínka o EET zvedá ze židle. „Všechna okénka, která prodávala rohlíky, zavřela. Jezdí se pro ně dvacet kilometrů. Omezujeme drobné služby za desetikorunu. Vystavovat kvůli nim dvě účtenky, jednu pro Českou obchodní inspekci a druhou pro Babiše, se nám nevyplatí. Nechceme mít fronty,“ sdělil majitel jednoho zařízení u Staňkovského rybníka na Jindřichohradecku.

Komplikaci pro některé znamená i povinné nahlašování akcí, které zasahují do nočního klidu. „Noční akce jsme museli nahlásit. O všech akcích, jako jsou svatby a festivaly, jsme přitom dopředu nevěděli a zpětně už to doplnit nejde. Řešíme to tak, že když má samo město výjimku, svezeme se s ním,“ popsala provozní kempu Dolce.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Manažery státní firmy, která vyrábí semtex, stíhá policie

Policisté před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)

Policie stíhá dva klíčové manažery pardubického výrobce výbušnin Explosia kvůli podezření z nezákonného vývozu...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...

ÚOHS rozhodne o tendru na mýto, ministerstvo poskytne finální posudek

(Ilustrační snímek)

Výběr nového provozovatele elektronického mýta jde po téměř 4,5 roku do finále. Ještě tento týden by mohl o...

Najdete na iDNES.cz