Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Starbucks chce dobýt čínský trh, plánuje tam mohutnou expanzi

  • 1
Starbucks plánuje svoji zatím největší expanzi, hodlá dobýt čínský trh. Společnost, provozující stejnojmennou síť kaváren, se chce na důležitém asijském trhu stát největším kavárenským řetězcem. Svůj optimismus čerpá z rozvoje tamní střední třídy.

Současným klíčovým trhem je pro Starbucks ten americký, na kterém provozuje přibližně dvanáct tisíc kaváren. V Číně má dnes firma dva tisíce provozoven a plánuje otevřít dalších pět set. A její vize míří ještě výš - do roku 2019 společnost počítá s otevřením až 3 400 provozoven.

Analytici jsou vůči plánům společnosti spíše skeptičtí. Podle nich by tuto expanzi mohlo nabourat zpomalení ekonomického vývoje Číny, případně další znehodnocování jüanu, informuje agentura Bloomberg.

„Neplánujeme naplnění našich cílů nijak zpomalovat a s příležitostmi, které naše firma v Číně má, jsme nadmíru optimističtí,“ říká John Culver, prezident asijsko-pacifické pobočky Starbucks.

Nicméně trhy v Šanghaji i New Yorku znehodnocování jüanu očekávají, Čína se jím snaží podpořit svojí ekonomiku a zajistit jí větší konkurenceschopnost. Ale ani míra rizika investic není podle Culvera závažnou brzdou rozvojových plánů pro kavárenský řetězec.

Stejně jako ostatní společnosti i Starbucks ve svých expanzivních plánech sází na rychlý rozvoj čínské střední vrstvy, která při nakupování cílí na kvalitní zboží. I firmy jako Nissan nebo SAP věří, že se rozšiřování obchodů vyplatí. „Pokud ekonomický rozvoj Číny zpomalí, pocítí to celý svět, ale já bych se této situace neobával,“ vyjádřil svá pozitivní očekávání Bill McDermott ředitel SAP.