Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staré pantografy mizí z pražských tratí, ešusy vytlačují žabotlam

  15:05aktualizováno  15:05
Jedna z ikon české železnice, příměstský pantograf řady 451, vyklízí pozice moderní konkurenci. Další ústup ze slávy nastal v neděli se začátkem nového jízdního řádu. Staré pantografy, zvané podle profilu "žabotlamy", přestanou jezdit v Praze a okolí ve víkendovém provozu. Nahrazují je moderní soupravy City Elefant, přezdívané "ešusy".

Soupravy City Elefant nahrazují staré lokomotivy. Ilustrační foto. | foto: České dráhy

"Je to další zlomová událost, poté co žabotlamy skončily před pár lety na spojení Praha - Kolín - Pardubice," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Staré pantografy jsou tak potřeba pouze pro zvýšený provoz v pracovní dny. Podle Šťáhlavského jejich éra definitivně skončí asi za dva roky. Pak už je bude možné vidět jen jako mimořádné náhrady ve špičkách.

Pantografy s nadčasovým designem, někdy zvané také Emilka, budou příští rok dožívat především na trati Praha - Benešov, k vidění budou také na kolejích do Berouna a objeví se na některých spojích směrem na Kralupy nad Vltavou.

Dráhy stále mají přes 40 těchto strojů, potřeba je však pouze 23 souprav.

 

Řada 451, PantografŘada 451, Pantograf. Staré lokomotivy ustupují novým soupravám.

"Panťáky" jezdí především na tratích pražské aglomerace a středních Čech, do provozu byly nasazeny počátkem 60. let. "Ve své době znamenaly naprostou špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu," říká odborník na železnici a bývalý ředitel železničního muzea Karel Zeithammer.

Výjimečný prý byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké dveře, velká okna a toalety. Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. Nastupování a vystupování urychlili konstruktéři snížením dveří na úroveň nástupiště.

"Samotná skutečnost, že se ta vozidla udržela v provozu do dnešních dnů, je v podstatě zázrak. Drží krok se současným grafikonem a dodržují současné jízdní doby. Že přežily v provozu téměř 50 let zaslouží smeknutí," řekl Zeithammer.

Konec starých pantografů ho však nemrzí, neboť jak říká, každé technické dílo má svůj počátek a konec. "Vlaky co je nahrazují, jsou o několik řádů dál," uzavřel.

Autoři: ,


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Musk postaví v Chicagu vysokorychlostní tunel pro spojení s letištěm

Vizualizace projektu The Chicago Express Loop

Obyvatele i návštěvníky amerického Chicaga čeká v budoucnu větší pohodlí při cestě na mezinárodní letiště O´Hare. Město...

Přesně před padesáti lety se otevřelo nové ruzyňské letiště

Terminál 1 pražského letiště Ruzyně v roce 1968.

Terminál 1, ze kterého jsou nyní odbavovány lety do zemí mimo Schengenský prostor, je nejstarší částí nového ruzyňského...

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

Rimac vyrobil zatím dva modely. Na snímku nový Concept Two.

Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako...

Najdete na iDNES.cz