Soupravy City Elefant nahrazují staré lokomotivy. Ilustrační foto.

Soupravy City Elefant nahrazují staré lokomotivy. Ilustrační foto. | foto: České dráhy

Staré pantografy mizí z pražských tratí, ešusy vytlačují žabotlam

  • 80
Jedna z ikon české železnice, příměstský pantograf řady 451, vyklízí pozice moderní konkurenci. Další ústup ze slávy nastal v neděli se začátkem nového jízdního řádu. Staré pantografy, zvané podle profilu "žabotlamy", přestanou jezdit v Praze a okolí ve víkendovém provozu. Nahrazují je moderní soupravy City Elefant, přezdívané "ešusy".

"Je to další zlomová událost, poté co žabotlamy skončily před pár lety na spojení Praha - Kolín - Pardubice," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Staré pantografy jsou tak potřeba pouze pro zvýšený provoz v pracovní dny. Podle Šťáhlavského jejich éra definitivně skončí asi za dva roky. Pak už je bude možné vidět jen jako mimořádné náhrady ve špičkách.

Pantografy s nadčasovým designem, někdy zvané také Emilka, budou příští rok dožívat především na trati Praha - Benešov, k vidění budou také na kolejích do Berouna a objeví se na některých spojích směrem na Kralupy nad Vltavou.

Dráhy stále mají přes 40 těchto strojů, potřeba je však pouze 23 souprav.

 

Řada 451, PantografŘada 451, Pantograf. Staré lokomotivy ustupují novým soupravám.

"Panťáky" jezdí především na tratích pražské aglomerace a středních Čech, do provozu byly nasazeny počátkem 60. let. "Ve své době znamenaly naprostou špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu," říká odborník na železnici a bývalý ředitel železničního muzea Karel Zeithammer.

Výjimečný prý byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké dveře, velká okna a toalety. Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. Nastupování a vystupování urychlili konstruktéři snížením dveří na úroveň nástupiště.

"Samotná skutečnost, že se ta vozidla udržela v provozu do dnešních dnů, je v podstatě zázrak. Drží krok se současným grafikonem a dodržují současné jízdní doby. Že přežily v provozu téměř 50 let zaslouží smeknutí," řekl Zeithammer.

Konec starých pantografů ho však nemrzí, neboť jak říká, každé technické dílo má svůj počátek a konec. "Vlaky co je nahrazují, jsou o několik řádů dál," uzavřel.

,