Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staropramen polkne miliardy

  22:02aktualizováno  22:02
Pražské pivovapod novým majitelem Interbrew čeká ozdravná kúra, která nemá v oboru obdoby. Belgičané jsou totiž za léčení Staropramenu spol. připraveni utratit tři miliardy korun. "Tím snad dáváme dostatečně jasně najevo, že to s firmou myslíme vážně," říká čerstvý generální ředitel Pražských pivovarů Tony Desmet, který hlavního akcionáře Praze zastupuje. "Tato obrovská suma má dva úkoly. Zbavit společnost starého zadlužení a poskytnout jí dostatečné množství provozních peněz k dalšímu rozvoji," doplňuje Desmet.

Interbrew se musí vypořádat s velkými ztrátami pivovarů - jen v loňském roce byl jejich propad 789 milionů korun. "To má na svědomí především změna účetních metod, která nepříznivě ovlivnila hospodářský výsledek pivovarů o 471 milionů korun," tvrdí Desmet. Jinak by Pražské pivovaskončily obdobně jako loni, se ztrátou 318 milionů.

Ozdravná kúra, kterou musí ješschválit akcionáři na mimořádné valné hromadě v dubnu letošního roku, bude mít dva kroky. Nejprve společnost sníží základní jmění z 1,7 miliardy korun na 429 milionů a následně jej navýší o tři miliardy korun.

Podle zástupců vedení Staropramenu by finanční očistec neměl narazit na odpor malých akcionájako dříve, kdy podobné snahy minulého majitele - britského Bass Brewers - zastavili menšinomajitelé. Belgičané totiž dnes ovládají 97 procent Pražských pivovarů. Od Bassu získal Interbrew necelých osmdesát procent akcií Pražských pivovarů a dalších asi sedmnáct při povinném odkupu od drobných akcionářů.

Jednu akcii vykupoval nový majoritní vlastník za 65 korun, když na burze tehdy stály kolem padesáti korun. Restrukturalizaci Pražských pivovarů podpoří Interbrew novou reklamní kampaní Staropramenu.

"I my pocházíme z malé země s dlouhou pivovarnickou tradicí, proto máme úctu k regionálním značkám, které podporujeme," říká Desmet. Pro český trh si Interbrew vybral tři základní značky, které bude preferovat: Staropramen, Braník a Ostravar. "Ostatní značky jako Měšťan či Vratislav zůstanou, ale mají význam pouze pro jejich loajální zákazníky," vysvětluje Desmet.

Důvodem, proč se mezi hlavní značky, vedle stále rostoucího Staropramenu, dostal i Ostravar jako regionální značka, je jeho dvouprocentní růst v loňském roce.
Speciální piva z produkce Pražských pivovarů, jako například Kelt nebo Velvet, chce Interbrew zachovat. "Mají sice v Česku jen dvou- až pětiprocentní zastoupení, ale to obnáší osm set tisíc hektolitrů. To není nezajímavé," míní Desmet.

Vlastní značky Interbrew zatím Praze nutit nebude. "Samozřejmě že vyzkoušíme, jaký by o ně byl zájem, ale přímo vařit je tu rozhodně od začátku nehodláme," tvrdí Desmet. "Podporujeme produkci místních značek s jejich regionálními odlišnostmi," dodává.

Skupina Interbrew, jedna ze tří největších na světě, je známa svým rozšiřováním prostřednictvím nejrůznějších akvizicí a fúzí. Předloni prodala zhruba 55,7 milionu hektolitrů piva s provozním ziskem 418,8 milionu eur. Belgická společnost vznikla v roce 1987 a vlastní pivovary ve dvaadvaceti zemích světa.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.