Navzdory poklesu podílu v gastro segmentu jsou podle šéfa Staropramenu hostinští ochotnější s pivovary vyjednávat o nabídkách.

Navzdory poklesu podílu v gastro segmentu jsou podle šéfa Staropramenu hostinští ochotnější s pivovary vyjednávat o nabídkách. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Prodeje rostly Staropramenu díky ovocným pivům, nabídne další

  • 6
Pivovaru Staropramen, který je dvojkou na tuzemském pivním trhu, loni více než dvojnásobně narostly prodeje ovocných piv. Takzvané beermixy byly loni jediným podstatným motorem růstu pivovaru, který jako ostatní bojuje s klesající spotřebou v restauracích. Na jaře proto vyráží s dalšími příchutěmi.

Právě ovocné mixy loni nejvíce přispěly k růstu produkce pivovaru o zhruba pět procent na 3,14 milionu hektolitrů prodaného piva v Česku i za hranicemi. "Kdybych to měl zjednodušit, tak růst je generován hlavně beermixy. Nebýt jich, klesala by spotřeba piva podobným tempem jako maloobchodní tržby," řekl iDNES.cz ředitel pivovaru Staropramen Zbyněk Kovář.

Prodeje beermixů od všech výrobců (polovinu tvoří značky Cool Lemon a Cool Grep), loni rostly podle odhadu Staropramenu o 325 procent na 462 tisíc hektolitrů. "Po tak vysokém růstu bych byl překvapen, kdyby trh příští rok stagnoval," uvažuje Kovář. Na základě tohoto úspěchu firma přijde s další nabídkou těchto "piv", které lákají spíše ženy. V březnu vyrazí do řetězců a restaurací s novou příchutí hořký pomeranč a o měsíc později ještě s další novou příchutí, kterou zatím tají.

Stejně jako ostatní pivovary se i Staropramen dlouhodobě potýká s poklesem spotřeby piva v hospodách a restauracích. Do roku 2008 firma prodávala větší množství svého piva v restauracích, poté se poměr otočil. Roli v tom sehrála krize, úspory domácností a také rostoucí podíl levnějšího piva nabízeného v PET lahvích. Ještě v roce 2008 prodal Staropramen v restauracích 51,1 procenta svého piva, loni to bylo už jen 44,6 procenta.

"Není to ani problém piva, ale celkového gastronomického segmentu, který je pod velkým tlakem. Lidé mají nižší disponibilní příjem a méně utrácejí. Gastro je významnou součástí tržeb, ale ne jedinou," říká Kovář. Kromě beermixů rostlo nefiltrované pivo a pivo v plastu, naopak ubylo piva prodaného ve skle.

Navzdory poklesu podílu v gastro segmentu jsou podle šéfa Staropramenu hostinští ochotnější s pivovary vyjednávat o nabídkách. "Dřív hostinský nebyl úplně otevřený ke změně značky. Dnes je otevřenější ke změně značky piva a výběru partnera, který by nabídl různé novinky," uzavřel.