Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Starostové povolili dočasné noční lety z Ruzyně, bojí se propouštění

  • 10
Velká část Pražanů se v září dobře nevyspí. Ruzyňské letiště se totiž chystá od pondělí dočasně v noci zprovoznit vedlejší odletovou a příletovou dráhu, na níž letadla nalétávají nad střechami domů přes celé město. Důvodem je oprava hlavní ranveje.

Přestože dohoda vedení letiště se starosty okolních lokalit noční provoz na této dráze výslovně zakazuje, zástupci dotčených obcí a městských částí teď povolili výjimku. Motivuje je prý snaha udržet pro své obyvatele na letišti dostatek pracovních míst.

Hlavní ranvej musí na Ruzyni od 7. do 17. září zavřít kvůli opravě. Dráha z roku 1963 podle vedení letiště nutně potřebuje obnovit povrch. Pokud by nemohly v noci stroje létat na vedlejší ranvej, přišlo by letiště o peníze. "Dráhu neopravíme za provozu a zrušením letů bychom dopravce připravili o cestující," zdůvodnil požadavek letiště ředitel Miroslav Dvořák.

S nočním hlukem a občasným přerušením spánku musí počítat hlavně lidé z Ruzyně, Řep, Jinonic, ale i vzdáleného Braníka či Hodkoviček. Každou noc přistane na vedlejší dráze šest spojů a stejný počet jich odletí. Okolní radnice zdůvodňují svůj souhlas jednoduše: letiště zaměstnává tisíce lidí z okolí a kvůli rušení letů nechtějí riskovat ztrátu pracovních míst.

Noční letadla

Ilustrační mapa - Noční letadla

Radši hluk než nezaměstnanost

"Radši budu řešit stížnosti lidí, které bude deset dní obtěžovat hluk, než zhoršené sociální podmínky tisíců lidí kvůli nezaměstnanosti. Letiště je u nás druhým největším zaměstnavatelem," prohlásil starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.

Například lidé v Řepích kvůli využívání vedlejší dráhy v minulosti hlasitě protestovali, negativní ohlasy čeká radnice i nyní. "Pro lidi to není příjemná zpráva, přesný termín se navíc dozvídáme až těsně před zahájením nočních letů," nebyla z nové informace nijak nadšená řepská starostka Jitka Synková. Také její městská část má však zájem na prosperitě letiště a kvůli tomu s výjimečnou akcí souhlasila.

Starostové si však vymohli kompromis. Letiště původně chtělo přesunout na vedlejší dráhu třicet nočních letů. "To bylo nepřijatelné, chtěli jsme, aby letiště vyjednalo s dopravci přesun co nejvíce letů mimo noc," uvedl kladenský primátor Dan Jiránek. Lety by se prý navíc měly soustředit do okrajových nočních hodin a nerušit tak spánek v průběhu celé noci.

Skupina chce ranvej

Na letišti pracuje 17 500 lidí, většina z nich žije v okolních oblastech. Vzhledem ke krachu dopravce SkyEurope a chystanému propouštění v ČSA se starostové obávají možné ztráty pracovních míst pro své obyvatele. "Zatím jsou to jen první případy, ale pro Prahu to znamená velké riziko," řekl primátor Pavel Bém.

Zástupci obcí proto ustavili pracovní skupinu, která se bude například snažit urychlit zprovoznění paralelní přistávací dráhy, která má vyřešit kapacitní problémy letiště.

Proti té se stále staví několik městských částí včetně Suchdola, kterým vadí nadměrný hluk z dráhy. Argumenty o zaměstnanosti je prý nepřesvědčí. "V Suchdole je pracovních míst dostatek, stavba dráhy je pro nás stále nepřijatelná," řekl starosta Petr Hejl.