Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test starožitnictví: Stejná věc, jednou za nic, podruhé za 40 tisíc

  10:14aktualizováno  10:14
Vlastníte cenné předměty po svých rodičích či prarodičích, kterých se chcete zbavit? Potom pečlivě vybírejte, v jakých starožitnictvích věc prodáte. Ceny nabízené ve výkupu se totiž výrazně liší. Zatímco někde za neosecesní náhrdelník v testu MF DNES nabídli desetitisíce korun, jinde to bylo jen pár stovek.

MF DNES testovala nabídky za vázičku z věhlasné dílny Daum z francouzského Nancy, rok výroby 1900-1905 a neosecesní zlatý šperk z období kolem roku 1920. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Ceny prodejců ve výkupnách, zastavárnách, starožitnictvích či aukčních domech se liší také od cen odhadních. Redakce nabízela přes sto let starou vázičku z Francie a secesní náhrdelník. Odhadní cena byla 5 000, resp. 15 870 korun.

Zatímco v olomouckých starožitnostech Eden nabídli za vázičku jen 100 až 200 korun na ruku, v Galerii USTAR v témže městě to bylo 4 až 5 tisíc. A v pražské Antiqua Vladimír Andrle byli ochotni dát za tento kousek 15 tisíc korun v hotovosti.

Zajímavé bylo, že některé zastavárny, o kterých se říká, že zaplatí jen tržní cenu zlata a nikoliv uměleckou hodnotu, nabídly za zlatý náhrdelník občas dokonce víc peněz než některá starožitnictví. Většinou však starožitnictví dopadla lépe a často nabízela i komisní prodej s ještě vyšším zhodnocením.

Rozdíly byly i v přístupu k zákazníkům. Zejména v aukčních domech a proslulých starožitnictví platí heslo „náš zákazník, náš pán“ a personál se chová korektně. Poznal například, že se jedná o originály, vysvětlil typy prodejů včetně cen a jednal rychle a srozumitelně.

Na druhé straně jsou ti, kteří nabídli velice nízké ceny, nepoznali uměleckou hodnotu předmětů, nebo zpochybňovali jejich pravost. V brněnských starožitnostech Pražák dokonce zákaznici (redaktorku v roli zákaznice) v obchodě zamkli a zlobili se, že nechtěla věci prodat - se slovy, že tam nejsou od toho, aby se jich lidé ptali na cenu.

Někteří bazaristé nebo vetešníci však naopak zákaznici radili, aby se nenechala okrást. Jeden starožitník naopak chtěl využít zákaznici jako „špiona“, který by zjistil ceny u konkurence. „Já vám ceny neřeknu, ale oběhněte to všechno a řekněte mi nejvyšší nabídku. Pak se nějak dohodneme,“ řekl muž ve starožitnictví na Malostranském náměstí v Praze.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

TEST DNES: „Jako olizovat buvola.“ Hodnotili jsme dvanáct sýrů mozzarella

Ilustrační snímek

Mozzarella, přírodní pařený nezrající sýr naložený ve slaném nálevu, je jedním z nejznámějších, a hlavně nejchutnějších...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Stát chce napadnout slevovou akci Kauflandu, vadí mu mléko za korunu

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství chce poprvé podat podnět antimonopolnímu úřadu kvůli slevovým akcím v obchodních řetězcích....

Najdete na iDNES.cz