Starší z bratrů je o málo dražší, ale o dost lepší

aktualizováno 
Zhruba do středu cenového spektra malých skútrů - výš než jsou stroje z nabídky supermarketů, ale hlouběji pod značkové výrobky - zasadil dovozce letošní novinky z Tchajwanu: Aeon Torch 50 a vyspělejší Aeon TRX 50. Obě malé padesátky v testu MF DNES potvrdily to, co se od nich dalo čekat.
výš než jsou stroje z nabídky supermarketů, ale hlouběji pod značkové výrobky - zasadil dovozce letošní novinky z Tchajwanu: Aeon Torch 50 a vyspělejší Aeon TRX 50. Obě malé padesátky v testu MF DNES potvrdily to, co se od nich dalo čekat.
Technicky jsou o krok za současnou světovou špičkou, ale v obyčejné službě hlavně v hustém městském provozu, na kratších cestách za prací či při kratochvíli nejmladších řidičů plně obstojí. A víc se vlastně ani nežádá. Svými tvary - prakticky shodnými - sourozenci Aeon Torch i Aeon TRX nijak zvlášť nevybočují z nynějších trendů. Nepůsobí příliš avantgardně, spíše střízlivěji - až na světlomety varianty TRX, která se snaží podtrhnout svůj sportovnější charakter. Proto by alespoň tomuto typu více slušela elektronová kola. Přesto je design vcelku povedený a za renomovanějšími značkami moc bodů neztrácí. Výrobní zpracování se ukazuje jako solidní, provoz je po prvních dojmech příjemný... Leč co si v Česku zatím neprověřené stroje dají opravdu líbit, to ukáže až čas. A jestli lze v případě malých tchajwanských skútrů Aeon o něčem pochybovat, tak o tom, zda na trhu budou spolu s celým sortimentem náhradních dílů a servisních služeb i za tři pět let. To je také v současnosti jejich zásadní nevýhoda ve srovnání s klasikou. Nikdo totiž nepochybuje, že kupříkladu Yamaha nebo Honda už na zdejším trhu zůstanou, a kdyby se náhodou jednomu dovozci nedařilo, nastoupí na jeho místo jiný. Importér skútrů Aeon však oponuje, že vše je zajištěno a už dnes pro značku v zemi pracuje 45 dealerů. Na jejich skutečnou servisní prověrku opět čeká čas, obchodní schopnost už ale naznačili: na trh se svým zbožím vstoupili v letos v únoru a do konce pololetí se propracovali na 11. místo v žebříčku 21 hodnocených značek malých motocyklůpadesátek všech druhů.

Aeon Torch 50

Pohodlné sedlo pod sebou skrývá dostatečně velký prostor pro přilbu, menší nákup nebo velký řetěz. Na přehledné palubní desce je tachometr, kontrolky blinkrů, ukazatel stavu paliva i kontrolka oleje. Jízdní vlastnosti jsou dobré a na kvalitní asfaltové silnici dovolí i razantnější cestování s většími náklony. Avšak přechod na dlažební kostky je okamžitě znát: malá (desetipalcová) kola se projeví nepříznivě, když kopírují každou nerovnost, což řidiči dávají dokonale poznat. Ani přejezdy tramvajových kolejí nejsou oblíbenou disciplínou Aeonu Torch 50. Neškodilo by doladit přední tlumiče, které mají na pražskou dlažbu příliš krátký zdvih a jsou poměrně tvrdé. Lacinější ze sourozenců příjemně překvapí živostí a schopností zvládnout téměř každý kopec i se stokilovým jezdcem. S přehledem dosahuje deklarované rychlosti 45 kilometrů v hodině, zvuk motoru nenechává na pochybách, že je pro zmíněnou rychlost utlumen a že má ještě rezervu. Výkonu odpovídají i brzdy - ač bubnové, zabírají dostatečně, ale ne ostře. Aeon Torch 50 je vozítko na kratší výlety, pro jízdy do práce a menší nákupy. Pražskou dlažbu zvládá, i když neochotně.

Aeon TRX 50

Po usednutí za řídítka většího z bratrů jezdec okamžitě pocítí větší kola, rozvor i výšku skútru. Ten se od levnějšího modelu na první pohled liší sportovnějším dvojitým předním světlometem, tvarem palubní desky, jiným výfukem, a hlavně přední kotoučovou brzdou, která nechybí žádné z moderních padesátek. Sedlo i dostatečný prostor pod ním zůstávají nezměněny. Přibyl pohotovostní boční stojánek, o který se však při testu nepodařilo stroj opřít. Jízdní vlastnosti se díky větším - dvanáctipalcovým - kolům významně zlepšily. Stroj získal na stabilitě, i pražskou dlažbu zvládá s bravurou a nezaskočí ho ani tramvajové koleje. Aeon TRX 50 dosahuje rychlosti - rovněž kvůli novým silničním předpisům utlumené - k 50 kilometrům v hodině, také u tohoto typu je znát rezerva. Kopce stroji nepůsobí problémy ani s dvěma jezdci. Aeon TRX 50 je ideální městské přibližovadlo, na které lze usedat i pro radost z jízdy. Cenový rozdíl je malý ve srovnání s tím, oč víc stroj nabízí proti Aeonu Torch 50.

Spotřeba v testu

V testu MF DNES, který se uskutečnil převážně v hustém pražském provozu, spotřebovaly skútry Aeon Torch 50 i Aeon TRX 50 od 3,3 do 3,7 litru benzinu na 100 kilometrů. Byly většinou obsazeny jedním stokilovým jezdcem, zkušební jízdy se však konaly i v plném zatížení dvěma osobami a při maximálním využití výkonu.

Závěry z testu

* Výdrž tchaj-wanských skútrů je zatím neznámou, rovněž až čas ukáže, zda mají nynější novinky na zdejším trhu zajištěný bezproblémový servis a dodávky náhradních dílů.

* Jako výhodnější z testu vyšel o zhruba čtyři tisíce korun dražší skútr Aeon TRX 50, který je technicky modernější, o poznání hezčí a pro městský provoz vhodnější než Aeon Torch 50. Podobné jsou i první zkušenosti z prodeje levnější výrobek jde na odbyt méně.

* Výhodou je původ motoru ve starší Yamaze, ze které lze použít některé náhradní díly.

* Ceny skútrů Aeon jsou vyšší než v případě nejlevnějších výrobků tohoto druhu na zdejším trhu, ovšem nelze přehlédnout, že aeony jsou vybaveny relativně kvalitními karburátory, akumulátory, pneumatikami a dalšími díly.

Přehled prodeje skútrů i mopedů do 50 cm3 v Česku v 1. pololetí 2001

Pořadí značka prodaných kusů

1. Hero 1241
2. Manet-Korado 457
3. Derbi 268
4. Siamoto 212
5. Honda 177
6. Yamaha 166
7. Peugeot 98
8. Hyosung 95
9. Piaggio 94
10. Aprilia 85
11. Aeon 67
12. Jawa 41
13. Stella 25
14. Daelim 23
15. Adly 22
16. Suzuki 15
17. KTM 13
18. Steward 12
19. Italjet 7
20. Husqvarna 4
21. Cagiva 3
Celkem 3125

Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

Prognóza odhadce

Těžko činit prognózy ztráty hodnoty strojů, které zdejší trh zatím nezná a praxe je nevyzkoušela. V průměru však lze konstatovat, že malý skútr s motorem o objemu 50 cm3 klesne na ceně v prvním roce po koupi o 20 procent a ve druhém o dalších 10 procent. To by znamenalo, že Aeon Torch 50 bude za dva roky na trhu ojetin k mání zhruba za 30 tisíc a Aeon TRX 50 za necelých 35 tisíc korun. Později bude cenu určovat už jen skutečný technický stav stroje, od kterého lze očekávat asi tak 20 tisíc kilometrů bez větších problémů a investic. Hodnotu určitě ovlivní i dostupnost a ceny náhradních dílů a servisních služeb.
MARTIN KŘÍŽ, autor je spolupracovníkem redakce a prodejcem nových i ojetých motocyklů


Autor:

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní

McDonald’s

V USA už nabízí největší fast-foodový řetězec McDonald’s většinu burgerů bez konzervantů. Postupně by měly tyto...

TEST DNES: Úplné výsledky testu smažených bramborových hranolků z fastfoodů

Hranolky

MF DNES otestovala čtrnáct vzorků smažených bramborových hranolků z jedenácti řetězců rychlého občerstvení. Zde najdete...

Pivo dostane nové značení. Přibude atypický pivní nápoj i silná piva

Ilustrační snímek

Od prosince se budou svrchně kvašená 11° a 12° piva nazývat „plnými“ pivy. Nově se zavádí kategorie silných piv,...

Najdete na iDNES.cz