Starý opel slouží, ale žádá tisíce

Deset roků starý Opel Vectra 1.6i GL se blíží do cíle dlouhodobého redakčního testu a potvrzuje, že i relativně levná ojetina v ceně zhruba 100 tisíc korun může motoristovi poskytnout dobré služby.
Deset roků starý Opel Vectra 1.6i GL se blíží do cíle dlouhodobého redakčního testu a potvrzuje, že i relativně levná ojetina v ceně zhruba 100 tisíc korun může motoristovi poskytnout dobré služby. Ze stanovených 40 tisíc má za sebou přes 33 tisíc kilometrů, tedy zhruba tolik, kolik průměrný zdejší motorista najede za tři roky, a přitom měl jedinou závadu, která zastavila jízdu. Ovšem neobešel se bez nezanedbatelných investic.

Kromě běžné údržby, základních provozních nákladů a přípravy na test s preventivní výměnou rozvodového řemene, jeho kladky a opravy brzd žádal ještě zadní díl výfuku, opravu vodní pumpy, sadu pneumatik a pak už jen několik drobností. "Nic z toho není nad rámec péče, kterou ojetiny v ceně do sta tisíc korun obvykle potřebují," říká Aleš Kužel, šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. Aleš Kužel upřesňuje, že původní majitelé do stotisícových ojetin před prodejem prakticky neinvestují. "Taková auta většinou nemívají v pořádku podvozky, přičemž například neznačkové tlumiče pro zahraniční vůz stojí 10 tisíc až 12 tisíc korun. Vytlučené bývají čepy na zavěšení předních kol, opravy zpravidla potřebují brzdy a brzdové kotouče," vypočítává Aleš Kužel. "K samozřejmostem patří ojeté pneumatiky a rezavý výfuk, což opět žádá tisíce. Novopečený majitel tak během pár tisíc kilometrů s levnější ojetinou snadno utratí třeba i 30 tisíc korun, a to nesmí mít smůlu třeba v podobě porouchané automatické převodovky, jejíž oprava stojí desetitisíce. Zato motory bývají u vozů v ceně do sta tisíc korun obvykle v pořádku." Zmíněným zkušenostem dává za pravdu také srovnání nyní testovaného Opelu Vectra 1.6i ročníku 1991 s Fordem Mondeo 1.8i z roku 1994, který se v MF DNES podrobil dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů v roce 1999. Představoval zahraniční ojetinu v ceně nejlevnější nové škodovky a při koupi redakci stál 225 tisíc korun, ovšem celý test absolvoval prakticky bez závady a bez významnější investice. "Lidé si to poslední dobou uvědomují víc a víc a raději si vezmou kvalitnější starší vůz na leasing, nemají-li k dispozici dostatek hotových peněz. Například v AAA Auto Praha se zájem odklonil od ojetin v ceně do sta tisíc k nejvíc prodávaným vozům v ceně od 100 tisíc do 180 tisíc korun," konstatuje Aleš Kužel. "A jdou-li auta do 100 tisíc korun pořád ve velkém na odbyt, tak 40 procent z nich tvoří provozně nejméně náročné Škody Favorit, Forman a už i nejstarší Felicie."

Značkový servis je drahý

Největší z investic pro testovaný Opel Vectra v dosavadním průběhu testu představovala komplexní prohlídka s preventivní výměnou rozvodového řemene a jeho kladky před startem čtyřicetitisícové jízdy. Jako nezbytná se hned po koupi vozu ukázala oprava brzd. Práci zajišťoval pražský značkový servis Opel, který - jak se v pozdějších testech opraven ukázalo - je o mnoho dražší ve srovnání s neznačkovými firmami. Výměnu vodní pumpy spolu s veškerými náležitostmi a pravidelným servisem by účtoval zhruba dvakrát tak draho, než ve skutečnosti v testu poskytla menší plzeňská firma. Jan Machač, technický ředitel pražské společnosti Opel CaS, která je výhradním dovozcem oplů na zdejší trh, v té souvislosti připustil, že lidé většinou věnují svým autům špičkovou péči značkových servisů zhruba tři roky po koupi a později se uchylují k levnějším, neznačkovým firmám. Ale pozor, jestliže u starších zahraničních vozů se služby menších opraven ukazují jako výhodné a plně postačující, nemohou majitelé nových a zánovních aut značkové servisy opustit - jejich služby jsou spolu se značkovými náhradními díly podmínkou pro uplatnění záruky na vůz.

Spotřeba je příznivá

Jestli nyní testovaný Opel Vectra 1.6i něčím udivuje, tak spotřebou, která postupně klesá od začátku testu a v průměru 33 tisíc kilometrů klesla už pod hranici sedmi litrů na 100 kilometrů. Takového výsledku nedosáhl žádný z vozů, dosud dlouhodobě testovaných v MF DNES. Přitom vectra jezdí převážně po dálnicích a v hustém městském provozu. Opel Vectra 1.6i GL zahájil dlouhodobý test vloni na podzim. MF DNES koupila vůz ročníku výroby 1991 v náhodně vybraném bazaru za 105 tisíc korun s tím, že měl na tachometru 95 240 kilometrů. Automobil je i nedlouho před závěrem testu v solidním technickém stavu. Potvrdily to také emisní a technické kontroly, které absolvoval bez problémů.

jan.cech@mfdnes.cz

Spotřeba testovaných vozů 1)

Vůz l/100 km

Škoda Octavia 1.8 20V SLX 2) 10,5
Škoda Octavia 1.8 Turbo kombi 3) 9,5
Škoda Felicia 1.3 LXi 4) 7,6
Ford Mondeo 1.8 16V GLX 5) 8,6
Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 4) 7,6
Opel Vectra 1.6i 6) 6,9

Poznámky: 1) v průměru dlouhodobých testů MF DNES, 2) testována jako nová na 30 000 km, 3) testována jako nová na 15 000 km, 4) testována jako nová na 40 000 km, 5) testován jako jetý na 40 000 km, 6) testován jako jetý, v průměru 33 165 km nynějšího testu
Pramen: MF DNES

Dosavadní náklady pro Opel Vectra

koupě automobilu 105 000 Kč
povinné ručení do konce roku 2000 1159 Kč
dálniční známka pro rok 2000 800 Kč
základní výbava 1) 1143 Kč
prohlídka a oprava v servisu před testem 12 301 Kč
vyvážení předních kol 150 Kč
žárovka předního světlometu 70 Kč
povinné ručení na rok 2001 3645 Kč
dálniční známka pro rok 2001 800 Kč
výměna oleje a filtru, oprava (vodní pumpa, rameno
řízení, řemen, nemrznoucí směs + práce) 6178,30 Kč
4 nové pneumatiky 7720 Kč
výměna oleje a filtru, zadního
dílu výfuku a zadních zástěrek 4187 Kč
emisní kontrola 260 Kč
kontrola v STK 450 Kč
celkem 143 863,30 Kč

Poznámka: 1) trojúhelník, tažné lano, žárovky, pojistky atd.
Pramen: MF DNES

Vývoj spotřeby Oplu Vectra 1.6i v průběhu testu

úsek testu průměrná spotřeba

po 5000 km 7,3 l/100 km
po 13 500 km 7,26 l/100 km
po 20 000 km 7,19 l/100 km
po 27 000 km 7,06 l/100 km
po 33 000 km 6,86 l/100 km

Pramen: MF DNES