„Trošku se znepokojením sleduji, že soutěží za 60% ceny. S ohledem na přísné stanovení předpokládané hodnoty zakázky je uvedená cena velmi nízká a budeme muset určitě na takovýchto akcích posílit stavební dozor, aby se firmy nesnažily získat peníze zpět přes nižší kvalitu a nebo vícepráce,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.
Podle něj prošla politika jakosti ŘSD velkou změnou a nemělo by se stát, že firma bude chtít proplatit něco, na co ve skutečnosti nemá nárok.
Dálniční Big Brother. Na českých silnicích přibudou desítky kamer |
ŘSD proto začalo pořizovat mnohem více fotografií ze staveb. Společně s GPS souřadnicemi odcházejí do datového skladu, kde jsou vyhodnocovány a archivovány. Digitální podobu začínají mít stavební deníky, které v minulosti u řady sporných staveb v okamžiku průšvihu zmizely.
Na D1 se začaly objevovat i kamery, kterými ŘSD zjišťuje, zda má firma na stavbě dostatek lidí i mechanizace. „Je pravdou, že uvedená opatření se pozitivně projevila nejenom při přejímacích řízeních nebo následně při reklamačních řízeních, ale i pozitivně z pohledu prevence vzniku nekvalitní práce,“ dodal Kroupa.
ŘSD letos hrozí, že bude hlavně opravovat. Peníze na stavby nových silnic sice má, ale kvůli problémům s posudky o vlivu na životní prostředí nemá jistotu, že skutečně letos získají stavební povolení.