Opatření, které má zvýhodnit ekologičtější lodní dopravu před silniční, přijde stát na asi 3 miliony eur (asi 86 milionů korun) ročně. Dopravcům je bude vyplácet ministerstvo dopravy.
"Cílem schváleného opatření je kompenzovat provozovatelům vnitrozemské vodní dopravy ztráty vzniklé v důsledku nízké hladiny Labe a následně povzbudit dopravce k přepravě zboží i za méně výhodných podmínek. Tedy aby co největší objem zboží byl přepravován vodní cestou a nikoliv po silnicích," okomentoval rozhodnutí EK náměstek předsedy antimonopolního úřadu Kamil Rudolecký.
Dotace budou dopravci dostávat jen tehdy, pokud počet dní s nevyhovujícím stavem vody za rok přesáhne dvacítku, uvedl Úřad na ochranu hospodářské soutěže, který v rozhodnutí EK fungoval jako poradní orgán.
Kromě toho, že suchých dní musí být více než dvacet, nesmí se plavit lodě zaplněné z více než 75 procent.
Pokud tedy déle než dvacet dní v roce nebudou v Labi více než dva metry vody a zároveň přepravcům vzniknou ztráty z toho, že kvůli suchu nemohou zcela využít kapacitu svých lodí, bude část ztrát hradit ministerstvo. Výše podpory by měla dosáhnout 60 procent ztrát, které dopravcům poplynou pouze z nízkého stavu vody, a neměla by být vyšší než 30 procent nákladů, uvedl ÚOHS.
Kompenzaci bude dopravcům vyplácet vláda do roku 2010, tedy do dokončení realizace plavebního stupně Děčín, dodal ÚOHS.