Stát chce i nadále kontrolovat ČSA

Národní letecký dopravce České aerolinie by nikdy neměl skončit zcela v zahraničních rukách. "Stát počítá, že si majoritní podíl akcií ponechá," říká Jiří Pekárek, mluvčí třetinového akcionáře ČSA Konsolidační banky. Ta by si spolu s Fondem národního majetku měla ze svých současných více než devadesáti procent akcií 52 procent ponechat.

"Částečně návrh vychází nejen z českého zákona o letectví a evropské legislativy, ale i ze zkušeností ze zahraničí," říká náměstek ministra dopravy Pavel Braha. Tuzemský i evropský zákon totiž stanoví, že národní letecký dopravce je společnost, v níž má alespoň 51procentní podíl na základním jmění a hlasovacích právech daný stát nebo tuzemské osoby. K těmto podmínkám ovšem zatím evropské vlády nepřistupují jednotně.

Zatímco německá vláda při prodeji Lufthansy jako základní podmínku stanovila, že ve firmě nesmí klesnout podíl německých společností pod 51 procent, a pustila do svého leteckého dopravce i soukromý kapitál, francouzská vláda ponechala státní podíl odpovídající majoritě.

Důvodem, proč si česká vláda chce podobně jako francouzská ponechat kontrolu nad ČSA, je garance za dříve zakoupená letadla na finanční leasing. Vláda se totiž zaručila za splátky nových boeingů a airbusů pořízených začátkem devadesátých let. Do roku 2002 ručí 55 miliony dolarů a do roku 2004, kdy garance vyprší, ještě 21 miliony dolarů. Minimálně do té doby chce mít podle návrhu vládního usnesení stát na Českými aeroliniemi kontrolu.

Podíl Air France a Delta Air Lines, budoucích hlavních aliančních partnerů ze skupiny SkyTeam, by neměl přesáhnout patnáct procent. "Podle mých informací se tato výše ukázala při jednáních o vstupu do aliance SkyTeam jako optimální, a především akceptovatelná jejími hlavním členy, tedy Air France i Deltou," říká Braha.

Air France a Delta by podle záměrů vládního návrhu měly získat v Českých aeroliniích patnáctiprocentní podíl zvýšením základního jmění. "To představuje asi 483 milionů korun," říká Braha. Podle něho by to bylo pro ČSA nejvýhodnější. "Kromě finančního přínosu chápeme majetkový vstup jako potvrzení alianční spolupráce," tvrdí prezident Českých aerolinií Miroslav Kůla. "Je dobře, že není přímo spojen vstup do aliance a privatizace společnosti," dodává marketingový šéf ČSA Václav Král.

Zbylé volné akcie, tedy asi 25 procent, chce FNM s Konsolidační bankou nabídnout investorům na veřejných trzích. "Musí být ovšem zvolena taková forma, aby do ČSA nemohla kapitálově vstoupit jiná letecká společnost, která nepatří SkyTeamu," upozorňuje Braha. Ostatní členové aliance SkyTeam, tedy AeroMexico a Korean Air, si akcie ČSA budou moci koupit.

ČSA, které by do SkyTeamu měly zcela vstoupit před zavedením letního letového řádu 2001, tedy v březnu příštího roku, by měl stát začít prodávat nejdříve v roce 2002. Definitivně o jejich privatizaci má podle mluvčí FNM Jany Víškové vláda rozhodnout za rok po vyhodnocení alianční spolupráce.