Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Správa železnic chce modernizovat nádraží. Část kanceláří nabídne úřadům

  11:09aktualizováno  11:09
Nekonečný příběh s převody tuzemských nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) má další pokračování. Správa se už rok připravuje na to, že bude nádraží vlastnit, ale stále je nemá. Příští týden má převod schválit vláda, zbývá „jen“ souhlas Českých drah. Část budov chce přitom nabídnout úřadům.

(Ilustrační fotografie) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Jsme plně připraveni provést převod a nádraží si vzít do správy,“ potvrzuje náměstek generálního ředitele SŽDC Tomáš Drmola. Podle něj je reálný termín 31. březen 2016.

Nejhezčí nádraží roku 2015

Když mluví o nádražích, raději používá výraz dům, aby tím ukázal, že nejde jen o budovu pro železnici, ale i jiné účely. Na SŽDC by v rámci transakce mělo přejít celkem 1 574 budov, z toho 1 051 nádraží. Zbytek jsou menší stavby, ve kterých je například zabezpečovací zařízení. SŽDC slibuje, že ani jedno nádraží nehodlá bourat. „Máme teď jasnou metodiku, podle které budeme vybírat nádraží na rekonstrukce. Neříkáme ale, že budeme všechna opravovat, u některých to nebude mít smysl,“ tvrdí Drmola.

U správce české železnice je vytipováno už 61 nádraží, která mají projít modernizací v první vlně. Seznam je zatím tajný, na opravy má přispět Evropská unie. Právě možnost dotací byla jedním z důvodů převodu.

Drmola nechce uvést ani odhady rozpočtu na opravy. Je však jisté, že půjde o miliardy korun. „Jednotlivé projektové dokumentace jsou v různých stupních rozpracovanosti, existují dokonce projekty, u kterých jsou hotové rozpočty. Jenže v některých případech jde o rozpočty staré deset let,“ vysvětlil Drmola.

Nádraží jsou příliš velká a mají neobsazené kanceláře

Problémem řady nádražních budov je jejich velikost. Pro dnešní dobu jsou zbytečně rozlehlé a mají často několik pater neobsazených kanceláří. Proto chce v některých městech SŽDC oslovit úřady, zda by se nechtěly na nádraží s kancelářemi přestěhovat.

„Je to krok k tomu, aby nádraží více žila. Na řadě míst je to i pro občany výhodnější, že se na úřad dostanou rychleji,“ dodal Drmola. Tam, kde to bude možné, chce správa rozšířit parkovací místa, protože čím dál více lidí jezdí na vlak autem. Na nádraží by pak měla být alespoň základní nabídka služeb.

SŽDC zároveň od Českých drah přebere desítky tisíc nájemních smluv na prostory na nádražích, které chce postupně přesoutěžit. Právě to je podle informací MF DNES důvodem, proč část lidí z Českých drah s převodem nesouhlasí a snaží se ho oddalovat. Ministr dopravy Dan Ťok v rozhovoru pro MF DNES uvedl, že nechápe, proč se vše tak protahuje, když impulz na převod vyšel od drah.

Přesoutěžení čeká také smlouvy na služby, například úklid. Správa u nich bude preferovat dlouhodobé kontrakty. V praxi by to mělo znamenat například konec heren na nádražích. „Nebudeme podporovat aktivity, které by přitahovaly problémy. Nové smlouvy na herny už v poslední době neuzavíraly ani České dráhy,“ dodal Drmola. Nechce, aby nádraží byla „mucholapkami na živly“, za chybu označuje v minulosti zrušení drážní policie.

V balíku převáděných nemovitostí chybí brněnské nádraží a pražské Masarykovo, naopak na SŽDC přejde i hlavní nádraží nebo jedna z hlavních ostud české železnice, pražské smíchovské nádraží.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Ve vietnamské tržnici našli veterináři desítky kilogramů prošlého masa

Prošlé rybí maso z tržnice An Dong v Praze 10.

Veterináři spolu s policií při kontrole tržnice An Dong v Praze 10 našli zhruba 130 kilogramů prošlého zmrazeného...

Mobilní telefony se zakusují do online nakupování. Oblíbili si je mladí

Ze 129 největších maloobchodních prodejců jich má web přizpůsobený pro mobil 81...

Prostřednictvím mobilního telefonu nakupuje online 21 procent Čechů, o deset procentních bodů více než před dvěma lety....

Na točené zašlo méně lidí než loni. Pivo má zachránit svatý Václav

Nejtypičtější způsob čepování piva je „na hladinku“, kdy krémová pěna sahá...

Obliba baleného piva nadále stoupá, točené si naopak dopřeje stále méně lidí. Do hospod má zákazníky přilákat již šestý...

Najdete na iDNES.cz