Správa železnic chce modernizovat nádraží. Část kanceláří nabídne úřadům

  11:09aktualizováno  11:09
Nekonečný příběh s převody tuzemských nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) má další pokračování. Správa se už rok připravuje na to, že bude nádraží vlastnit, ale stále je nemá. Příští týden má převod schválit vláda, zbývá „jen“ souhlas Českých drah. Část budov chce přitom nabídnout úřadům.

(Ilustrační fotografie) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Jsme plně připraveni provést převod a nádraží si vzít do správy,“ potvrzuje náměstek generálního ředitele SŽDC Tomáš Drmola. Podle něj je reálný termín 31. březen 2016.

Nejhezčí nádraží roku 2015

Když mluví o nádražích, raději používá výraz dům, aby tím ukázal, že nejde jen o budovu pro železnici, ale i jiné účely. Na SŽDC by v rámci transakce mělo přejít celkem 1 574 budov, z toho 1 051 nádraží. Zbytek jsou menší stavby, ve kterých je například zabezpečovací zařízení. SŽDC slibuje, že ani jedno nádraží nehodlá bourat. „Máme teď jasnou metodiku, podle které budeme vybírat nádraží na rekonstrukce. Neříkáme ale, že budeme všechna opravovat, u některých to nebude mít smysl,“ tvrdí Drmola.

U správce české železnice je vytipováno už 61 nádraží, která mají projít modernizací v první vlně. Seznam je zatím tajný, na opravy má přispět Evropská unie. Právě možnost dotací byla jedním z důvodů převodu.

Drmola nechce uvést ani odhady rozpočtu na opravy. Je však jisté, že půjde o miliardy korun. „Jednotlivé projektové dokumentace jsou v různých stupních rozpracovanosti, existují dokonce projekty, u kterých jsou hotové rozpočty. Jenže v některých případech jde o rozpočty staré deset let,“ vysvětlil Drmola.

Nádraží jsou příliš velká a mají neobsazené kanceláře

Problémem řady nádražních budov je jejich velikost. Pro dnešní dobu jsou zbytečně rozlehlé a mají často několik pater neobsazených kanceláří. Proto chce v některých městech SŽDC oslovit úřady, zda by se nechtěly na nádraží s kancelářemi přestěhovat.

„Je to krok k tomu, aby nádraží více žila. Na řadě míst je to i pro občany výhodnější, že se na úřad dostanou rychleji,“ dodal Drmola. Tam, kde to bude možné, chce správa rozšířit parkovací místa, protože čím dál více lidí jezdí na vlak autem. Na nádraží by pak měla být alespoň základní nabídka služeb.

SŽDC zároveň od Českých drah přebere desítky tisíc nájemních smluv na prostory na nádražích, které chce postupně přesoutěžit. Právě to je podle informací MF DNES důvodem, proč část lidí z Českých drah s převodem nesouhlasí a snaží se ho oddalovat. Ministr dopravy Dan Ťok v rozhovoru pro MF DNES uvedl, že nechápe, proč se vše tak protahuje, když impulz na převod vyšel od drah.

Přesoutěžení čeká také smlouvy na služby, například úklid. Správa u nich bude preferovat dlouhodobé kontrakty. V praxi by to mělo znamenat například konec heren na nádražích. „Nebudeme podporovat aktivity, které by přitahovaly problémy. Nové smlouvy na herny už v poslední době neuzavíraly ani České dráhy,“ dodal Drmola. Nechce, aby nádraží byla „mucholapkami na živly“, za chybu označuje v minulosti zrušení drážní policie.

V balíku převáděných nemovitostí chybí brněnské nádraží a pražské Masarykovo, naopak na SŽDC přejde i hlavní nádraží nebo jedna z hlavních ostud české železnice, pražské smíchovské nádraží.

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Med z biofarmy měl být z EU, rozbor ukázal na zámoří

Falešný med Včelařství Thomayer.

Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce nařídili stáhnout z regálů med od rodinné farmy Včelařství...

Nigérie zavedla linku na ohlašování zmetků, vyvolalo to posměch

Ilustrační snímek

Nigerijci mohou nově telefonicky nahlásit kontrolnímu úřadu SON produkty nevalné kvality. Jenomže propagační materiály...

Česká ekonomika dál brzdí, oproti začátku roku roste polovičním tempem

Svařovna v nošovické továrně Hyundai

Česká ekonomika už druhé čtvrtletí po sobě šlape na brzdu. Od července do září meziročně zpomalila růst na 2,3...

Najdete na iDNES.cz