Chorvatsko. Ilustrační snímek

Chorvatsko. Ilustrační snímek | foto: Jan Hocek, pro iDNES.cz

Stát chce po problémech Majestic Travel posílit postavení cestujících

  • 14
Problémy cestovní kanceláře Majestic Travel ukázaly, že ani povinné pojištění cestovek proti úpadku neochrání turisty od problémů. Stát chce proto upravit zákon v oblasti cestovního ruchu tak, aby klienty cestovek bránil účinněji.

"Chceme zpřesnit postavení spotřebitele, vytvořit jasnější mantinely pro cestovní kanceláře i pojišťovny tak, aby se posílila pozici klientů cestovních kanceláří," řekl na tiskové konferenci šéf odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Aleš Hozdecký.

Podle něj pracuje ministerstvo na novele zákona už od začátku roku a chce změnit hlavně ta ustanovení, která umožňují dvojí výklad. Dále se chce zaměřit na jasnější stanovení povinností všech subjektů v oblasti cestovního ruchu.

Podle náměstka ministra pro regionální rozvoj a cestovní ruch Michala Janeby bude resort usilovat o to, aby novela začala platit už od ledna příštího roku.

Klienti Majestic Travel

Cestovní kancelář má aktuálně 33 klientů v Chorvatsku, kteří se v sobotu vrací do ČR. Žádný z nich nevznesl nárok na finanční plnění v souvislosti s medializovanými problémy. Majitelka CK nyní jedná se svým právníkem. Reakci na skutečnost, že prodávala zájezdy bez pojištění proti úpadku, slíbila zaslat ministerstvu do úterka. MMR se k tomu nyní nechce vyjadřovat.

Letos se do problémů dostalo šest cestovních kanceláří, až na poslední z nich, Majestic Travel, byly všechny řádně pojištěné, a jejich klienti se tak dostali bez větších potíží ze zahraničí a mohli i řádně dokončit svou dovolenou.

Klienti Majestic Travel však na tom byli hůř. Posádka autobusu v Chorvatsku se snažila vymoci peníze od cestovky tak, že turistům zabavila zavazadla. Zároveň nebylo jasné, kdo zajistí převoz cestujících zpět do Česka, když cestovka nemá zaplacené pojištění.

Jak se ale mohlo stát, že firma Majestic Travel mohla vůbec podnikat? Podle MMR za to může buď živnostenský úřad, který koncesi vystavuje na základě splnění zákonných podmínek, a částečně i pojišťovna Generali. Ta sice s Majestic Travel smlouvu o pojištění sepsala, ale ministerstvo neupozornila, že ho cestovka neuhradila. Kdyby to udělala, tak by MMR podle svých slov podalo návrh na zrušení oprávnění k podnikání této konkrétní cestovce tak, jak to udělala letos při zjištění nesrovnalostí už u 42 cestovních kanceláří.

Podle Generali to ale chyba pojišťovny není. Kontrolovat cestovní kanceláře, zda podnikají v souladu se zákonem, má podle ní právě  MMR. Ministerstvo tak doufá, že právě podobné nesrovnalosti novela odstraní.

Spor o interpretaci zákona

V souvislosti s případem SK Majestic Travel se vyskytlo několik nejasností. MMR k rozhodnutí o vydání koncese chce uzavřenou pojistnou smlouvu, která garantuje, že bude cestovka pojištěna proti úpadku, zatímco praxe je taková, že resort povolení vydává na základě smlouvy, jež podle Jana Papeže z Asociace cestovních kanceláří ještě není účinná. Aktivuje se až po vydání koncese zaplacením pojistného a cestovka tak fakticky může začít podnikat, i když by neměla.

"Smlouva je platný, podepsaný dokument. Pro potřeby zákona logicky předjímáte, že vám předkládá klient platný a účinný dokument. Nedá se mluvit o jakési smlouvě o smlouvě budoucí. Způsob splácení pojistné částky je bilaterálním problémem cestovní kanceláře a pojišťovny," upřesnil ředitel odboru cestovního ruchu Aleš Hozdecký.

,