Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce smazat Rusku miliardový dluh

  3:49aktualizováno  3:49
Stát chce Rusku odepsat drtivou většinu jeho zbylého dluhu vůči Česku ještě z dob socialismu. Jde o více než miliardu korun, z toho do státního rozpočtu, když všechno dobře dopadne, dojde necelá třetina. Splácená navíc po dobu příštích šesti let.
Firma, která má zajistit vrácení ruského dluhu, v minulosti od Ruska dostala letadla Jak 42. Ta se však do Česka nikdy nedostala.

Firma, která má zajistit vrácení ruského dluhu, v minulosti od Ruska dostala letadla Jak 42. Ta se však do Česka nikdy nedostala. | foto: Profimedia.cz

Peníze z dluhu má dodat kontroverzní firma BMC Agro-industry, která přitom stojí za tím, že peníze stát dodnes nemá. S ní nyní ministerstvo financí připravuje smlouvu, již bude zřejmě ještě do konce roku schvalovat vláda.

"Je to v současné době nejlepší řešení. Částka, kterou máme dostat, je vyšší, než o jakých se doposud jednalo," řekl náměstek ministra financí Tomáš Zídek.

BMC Agro-industry již před osmi lety od ministerstva financí smlouvu na ruský dluh ve stejné částce měla. S rozdílem, že státu vyplatí jen 8 milionů USD (152 milionů korun), kdežto nyní to má být zhruba dvakrát tolik.

Celý případ však tehdy skončil fraškou a policejním vyšetřováním. Ruské ministerstvo financí totiž firmě vydalo jako splátku dluhu tři dopravní letadla Jak 42 D, ta však do Česka nikdy nepřiletěla a stát nedostal ani korunu.

Kolik Rusko dluží

Dluh vznikl za socialismu, kdy ČSSR investovala do plynovodů a rafinerií v bývalém SSSR. Svaz měl platit ropou a plynem, s jeho rozpadem z toho sešlo. Po rozdělení ČSFR přešly na Česko pohledávky vůči Rusku za tři miliardy dolarů. Z toho nejvíce, 2,5 miliardy, stát prodal Falkonu Capital za půl miliardy USD. BMC Agro-industry má převzít dluh 58,8 milionu dolarů a vymoci zbývá ještě zhruba 10 milionů dolarů.

Kde letadla, o nichž se uvažovalo původně pro vládní letku a zajímala se o ně i armáda, skončila, není jasné. Podle informací blízkých ministerstvu chátrají na jednom z ruských letišť, podle jiných zdrojů údajně létají v arabských zemích a Rusku. Jisté pouze je, že jedno letadlo bylo hned po zmizení prodáno do Spojených arabských emirátů.

"Ta letadla stejně nechceme. Nyní už ani neodpovídají předpisům a nesmí se s nimi létat do zemí Evropské unie," říká Zídek s tím, že stát chce peníze.

Firma BMC Agro-industry se podle něj vrací do hry hlavně proto, že na ní trvá ruská strana. Klíčový důvod však také je, že v září skončila smlouva s další firmou, která o získání dluhu usilovala. Ministerstvo ji hledáním letadel a vypořádáním dluhu pověřilo v roce 2005.

Jde o Skoda Export Limited, registrovanou na Gibraltaru, s kanceláří na Václavském náměstí. Přestože byl výsledek lichý, chce nyní s ministerstvem financí podepsat smlouvu o narovnání a nechat si proplatit svou práci a výlohy.

"My jsme ta letadla před třemi lety našli a zadrželi je v Arabských emirátech," tvrdí ředitel Skoda Exportu Karel Urbář. Kvůli podvodům na ruské i české straně v minulých letech a kvůli porušení mezivládní dohody mezi ČR a Ruskem se je však podle něj nepodařilo dostat zpět do Česka.

"Teď už by se ale na tyto klenoty mělo zapomenout. Jsou to staré stroje a jejich hodnota už absolutně neodpovídá původní výši dluhu," tvrdí Urbář. Podle něj je nyní cena jednoho "Jaku" jen kolem 1 až 2 milionů dolarů, nikoliv "účetních" 19 milionů.

Ministerstvo financí vidí jako důvod ukončení smluv se Skoda Exportem hlavně fakt, že nemá ani letadla, ani peníze. Ruské ministerstvo s firmou navíc odmítalo jednat.

Kdo je BMC?
Posun v dobývání dluhu přišel po jednání mezivládní česko-ruské komise v minulých dnech, kdy ruské ministerstvo financí požádalo, aby stát podepsal s BMC Agro-industry novou smlouvu a hned poté jednorázově odepsal jeho dluh v původní hodnotě 58,8 milionu dolarů.

"Jsme ochotni smlouvu podepsat. Řešíme ale ještě podmínky odpisu dluhu a garance, že skutečně dostaneme zaplaceno," řekl Zídek. Úřad chce podle něj eliminovat riziko, že dluh celý smaže a domluvené splátky už nedostane.

Jak chce firma BMC Agro-industry státu zaplatit peníze a zda to má být prodejem zbylých letadel, není jasné. Neví to ani ministerstvo financí, stejně tak jako nezná odpověď na otázku, komu společnost vlastně patří. "Proto pečlivě připravujeme smlouvu," uvedl jeden z úředníků, který se přípravy transakce účastní.

Majitelé společnosti jsou anonymní, předsedou představenstva je Rus Anatoly Bělous. Toho však úředníci ministerstva nikdy neviděli. Za firmu jedná jen pražský právník Zdeněk Kubica. Na opakovanou žádost o rozhovor však nereagoval.

Mluvit nechtěl ani člen představenstva společnosti Michal Kašík, kterého se MF DNES podařilo kontaktovat. "Já už v té firmě skoro nejsem, takže k tomu nic neřeknu," řekl.

Anatoly Bělous v Česku podniká v několika dalších společnostech, které se zabývají mimo jiné vymáháním dluhů. Žádná z firem v posledních sedmi letech nezveřejnila účetní uzávěrku a nemá registrováno žádné telefonní číslo.

Divoké dluhy
Kolem deblokací starých dluhů ze zahraničí došlo v řadě případů v minulosti k podvodům.

Policie například již dříve obvinila z podvodu Karla Ponocného, bývalého šéfa oddělení ministerstva financí, jež mělo správu zahraničních dluhů státu na starosti, a to kvůli zmizení peněz z Peru.

Ponocný měl údajně také podíl na kauze zmizení tří ruských letadel. Nyní je na útěku.

Karel Urbář, Skoda Export

"Teď jsou tato letadla stará a jejich hodnota už absolutně neodpovídá původní výši dluhu."

Policie se také zajímá o případ kazašského dluhu ve výši až 5 miliard korun, kde mělo také docházet k falšování dokumentů a kde byl objektem zájmu bývalý náměstek ministra financí Ladislav Zelinka.

Pochybnosti se objevily i kvůli dluhu Ruska, jehož část (za více než 2 miliardy korun) stát prodal firmě Falkon Capital, o niž se zajímala Bezpečnostní informační služba.

Momentálně policie pracuje i na případu s vymáháním dluhu Libye. Libyjští úředníci letos při jednání o splacení svého dluhu vůči Česku vytáhli dokument s razítkem českého ministerstva, že už je vše vyřešeno.

Protikorupční policie podle informací MF DNES na základě expertizy nyní prokázala, že razítko bylo zfalšované. Vyšetřování zatím neskončilo.



Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Číňané na ústupu, CEFC se zbavila podílu v cestovce Canaria Travel

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Čínská skupina CEFC se zbavila svého 49,99procentního podílu v cestovní kanceláři Canaria Travel, který loni v říjnu...

Skončila šéfka pozemkového úřadu Maradová

Svatava Maradová, ředitelka Státního pozemkového úřadu

Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu Svatava Maradová po dohodě s ministrem zemědělství Miroslavem Tomanem...

Společné jízdné by měl spravovat stát, ne dopravci, tvrdí šéf Českých drah

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Pravidla a systém společných jízdenek v železniční dopravě by měl podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka...

Najdete na iDNES.cz