Počítá s tím Národní akční plán čisté mobility, který má ve středu schvalovat vláda. Zavedení poplatku a dotace je jedním z návrhů, který má přispět ke snížení emisí z aut.
Stát si na dotace na pořízení vozu chce vydělat tím, že zdaní kupující méně ekologických vozů. Těmi jsou především vozy kategorie SUV. Jejich prodeje u nás v poslední době výrazně narostly, tvoří už téměř pětinu všech nově prodaných aut.
„Jednou z cest má být i dotace na pořízení aut s motorem na stlačený zemní plyn, hybridy nebo elektromobily. Stát si na tyto dotace chce vydělat právě tím, že zdaní kupující méně ekologických aut a peníze od nich pošle těm, co si koupí čistší vůz. „Opatření by zavedlo povinnost zaplatit poplatek při registraci nového osobního vozidla s vysokou produkcí emisí skleníkových plynů,“ uvádí materiál, který má MF DNES k dispozici.
Jak stát podpoří alternativní pohony?
O Národním akčním plánu čisté mobility čtěte v sobotní MF DNES
Stát zatím nechce říct, kolik se bude platit, podle mluvčí ministerstva životního prostředí Petry Roubíčkové o tom není rozhodnuto a není jisté, že k systému podpory dojde.
„To, zda bude tato forma motivace k ekologizaci vozového parku zvolena, ukáže až komplexní analýza, která by měla být zpracována v roce 2016. Tato analýza prozkoumá možnosti a způsoby nastavení tohoto opatření, které v různých podobách funguje v okolních státech,“ uvedla Roubíčková.
Autoři se inspirovali modelem, který funguje například ve Francii, Velké Británii nebo Holandsku. Ve Francii například získává vůz s emisemi do 20 gramů CO2, což je v podstatě jen elektromobil, 6 300 eur.
„Systém má být výnosově neutrální, jen zvýší administrativní zátěž. Znevýhodnění vozidel s vyššími emisemi vyrovnává zvýhodnění vozidel s nižšími emisemi,“ dodává materiál.