Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chystá elektrifikaci stovek kilometrů tratí. Hlavně na Moravě

  4:59aktualizováno  4:59
Správa železniční dopravní cesty začíná připravovat další tratě, aby po nich mohly jezdit elektrické vlaky. V nadcházejících letech by se to mohlo dotknout víc než čtyř stovek kilometrů. V plánu jsou hlavně úseky na Moravě, elektrifikace se má ale dočkat například i 31 kilometrů z Prahy do Kladna.
Elektrizace se mají v následujících letech dočkat stovky kilometrů českých tratí (ilustrační foto)

Elektrizace se mají v následujících letech dočkat stovky kilometrů českých tratí (ilustrační foto) | foto: Josef VostárekMAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už vypsala před několika týdny soutěže na projektování elektrifikace tratě z Prunéřova do Kadaně a z Oldřichova u Duchcova do Litvínova. Už na začátku roku vypsala soutěž na dlouho očekávanou elektrifikaci tratě z Otrokovic přes Zlín do Vizovic. Celkem už centrální komise ministerstva dopravy schválila elektrifikaci 275 km tratí.

„Záměrem SŽDC je pokračovat v elektrifikaci i u dalších tratí, některé se již nyní prověřují, nejsou ale ještě známy výsledky návratnosti investice. Velké množství tratí bychom chtěli v následujících letech prověřit v rámci studií proveditelností,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj je provoz v elektrické trakci výrazně ekonomičtější.

Elektrifikace by pro cestující mohla znamenat více přímých vlaků: například v případě Zlína jezdí jen dva přímé vlaky z Prahy, u kterých ale zdržuje výměna lokomotivy v Otrokovicích. Elekrizací by tyto problémy odpadly.

V seznamu tratí na elektrifikaci je zatím reálná jako nejblíže proveditelná trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka. U ní chce SŽDC současně zvýšit rychlost až na 160 kilometrů v hodině. „V pozitivním scénáři by mohla začít v roce 2018,“ dodal Illiaš.

Jaké tratě chce SŽDC elektrifikovat
traťpočet kilometrů
Otrokovice - Zlín - Vizovice18
Olomouc - Uničov - Šumperk57
Praha - Kladno 31
Plzeň - Domažlice - st. hranice59
Kadaň předměstí - Kadaň2
Louka u Litvínova - Litvínov3
Blažovice - Veselí nad Moravou70
Hustopeče u Brna - Šakvice7
Boskovice - Skalice nad Svitavou5
Brno - Zastávka u Brna23
projekty v přípravě, ale ještě bez schválení centrální komisí
Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm64
Frýdlant nad Ostravicí - Ostravice7
Sedlnice - Štramberk15
Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou58

Podle něj není cílem vždy jen elektrifikovat, ale současně i celou trať modernizovat. Další by měla jít na řadu trať z Otrokovic do Vizovic, která by měla přinést dlouho očekávanou elektrifikaci i do Zlína.

Zatím poslední elektrizovanou tratí je lokální trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, ta ale nepatří SŽDC. Na její změnu přispěla výrazně Evropská unie. S evropskými dotacemi na elektrifikaci počítá i SŽDC. V seznamu chystaných tratí k elektrifikaci ale chybí některé, po nichž volají zejména dopravci: například trať z Prahy do Berouna přes Rudnou, která by mohla sloužit jako alternativa pro případ uzavření hlavní tratě kolem Berounky.

V případě severočeských tratích SŽDC zatím počítá se stejnosměrným napájením, i když stát si nechává zpracovat studii, která má ukázat, zda by nebylo jednodušší a ekonomicky výhodnější v celé zemi sjednotit napájecí soustavu na střídavý proud. V Česku jsou elektrizovány zhruba tři tisíce kilometrů tratí, tedy zhruba jedna třetina.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Najdete na iDNES.cz