Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát chystá elektrifikaci stovek kilometrů tratí. Hlavně na Moravě

  4:59aktualizováno  4:59
Správa železniční dopravní cesty začíná připravovat další tratě, aby po nich mohly jezdit elektrické vlaky. V nadcházejících letech by se to mohlo dotknout víc než čtyř stovek kilometrů. V plánu jsou hlavně úseky na Moravě, elektrifikace se má ale dočkat například i 31 kilometrů z Prahy do Kladna.
Elektrizace se mají v následujících letech dočkat stovky kilometrů českých tratí (ilustrační foto)

Elektrizace se mají v následujících letech dočkat stovky kilometrů českých tratí (ilustrační foto) | foto: Josef VostárekMAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už vypsala před několika týdny soutěže na projektování elektrifikace tratě z Prunéřova do Kadaně a z Oldřichova u Duchcova do Litvínova. Už na začátku roku vypsala soutěž na dlouho očekávanou elektrifikaci tratě z Otrokovic přes Zlín do Vizovic. Celkem už centrální komise ministerstva dopravy schválila elektrifikaci 275 km tratí.

„Záměrem SŽDC je pokračovat v elektrifikaci i u dalších tratí, některé se již nyní prověřují, nejsou ale ještě známy výsledky návratnosti investice. Velké množství tratí bychom chtěli v následujících letech prověřit v rámci studií proveditelností,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj je provoz v elektrické trakci výrazně ekonomičtější.

Elektrifikace by pro cestující mohla znamenat více přímých vlaků: například v případě Zlína jezdí jen dva přímé vlaky z Prahy, u kterých ale zdržuje výměna lokomotivy v Otrokovicích. Elekrizací by tyto problémy odpadly.

V seznamu tratí na elektrifikaci je zatím reálná jako nejblíže proveditelná trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka. U ní chce SŽDC současně zvýšit rychlost až na 160 kilometrů v hodině. „V pozitivním scénáři by mohla začít v roce 2018,“ dodal Illiaš.

Jaké tratě chce SŽDC elektrifikovat
traťpočet kilometrů
Otrokovice - Zlín - Vizovice18
Olomouc - Uničov - Šumperk57
Praha - Kladno 31
Plzeň - Domažlice - st. hranice59
Kadaň předměstí - Kadaň2
Louka u Litvínova - Litvínov3
Blažovice - Veselí nad Moravou70
Hustopeče u Brna - Šakvice7
Boskovice - Skalice nad Svitavou5
Brno - Zastávka u Brna23
projekty v přípravě, ale ještě bez schválení centrální komisí
Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm64
Frýdlant nad Ostravicí - Ostravice7
Sedlnice - Štramberk15
Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou58

Podle něj není cílem vždy jen elektrifikovat, ale současně i celou trať modernizovat. Další by měla jít na řadu trať z Otrokovic do Vizovic, která by měla přinést dlouho očekávanou elektrifikaci i do Zlína.

Zatím poslední elektrizovanou tratí je lokální trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, ta ale nepatří SŽDC. Na její změnu přispěla výrazně Evropská unie. S evropskými dotacemi na elektrifikaci počítá i SŽDC. V seznamu chystaných tratí k elektrifikaci ale chybí některé, po nichž volají zejména dopravci: například trať z Prahy do Berouna přes Rudnou, která by mohla sloužit jako alternativa pro případ uzavření hlavní tratě kolem Berounky.

V případě severočeských tratích SŽDC zatím počítá se stejnosměrným napájením, i když stát si nechává zpracovat studii, která má ukázat, zda by nebylo jednodušší a ekonomicky výhodnější v celé zemi sjednotit napájecí soustavu na střídavý proud. V Česku jsou elektrizovány zhruba tři tisíce kilometrů tratí, tedy zhruba jedna třetina.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

Vylepšená aplikace Jízdní řády IDOS zrychlila hledání a umí koupit jízdenku

Jízdní řády IDOS

Mobilní aplikace Jízdní řády IDOS prošla zásadní aktualizací. Vyhledávač dopravních spojení, který byl vyhlášen...

Z automobilek v tuzemsku roste jen Škoda. TPCA výrazně ztrácí

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)

V tuzemsku se od začátku roku do konce října vyrobilo už 1,17 milionu vozů. Výsledný nárůst o 4,4 procenta zajistila...

OBRAZEM: Mercedes v oblacích. Emirates posouvají laťku luxusního létání

Aerolinky Emirates představily nový luxusní interiér letounu Boeing 777...

Aerolinky Emirates, jeden z nejdynamičtějších hráčů na leteckém nebi, a luxusní automobilka Mercedes-Benz, spojili...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.