Elektrizace se mají v následujících letech dočkat stovky kilometrů českých tratí (ilustrační foto)

Elektrizace se mají v následujících letech dočkat stovky kilometrů českých tratí (ilustrační foto) | foto: Josef Vostárek, MAFRA

Stát chystá elektrifikaci stovek kilometrů tratí. Hlavně na Moravě

  • 116
Správa železniční dopravní cesty začíná připravovat další tratě, aby po nich mohly jezdit elektrické vlaky. V nadcházejících letech by se to mohlo dotknout víc než čtyř stovek kilometrů. V plánu jsou hlavně úseky na Moravě, elektrifikace se má ale dočkat například i 31 kilometrů z Prahy do Kladna.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už vypsala před několika týdny soutěže na projektování elektrifikace tratě z Prunéřova do Kadaně a z Oldřichova u Duchcova do Litvínova. Už na začátku roku vypsala soutěž na dlouho očekávanou elektrifikaci tratě z Otrokovic přes Zlín do Vizovic. Celkem už centrální komise ministerstva dopravy schválila elektrifikaci 275 km tratí.

„Záměrem SŽDC je pokračovat v elektrifikaci i u dalších tratí, některé se již nyní prověřují, nejsou ale ještě známy výsledky návratnosti investice. Velké množství tratí bychom chtěli v následujících letech prověřit v rámci studií proveditelností,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj je provoz v elektrické trakci výrazně ekonomičtější.

Elektrifikace by pro cestující mohla znamenat více přímých vlaků: například v případě Zlína jezdí jen dva přímé vlaky z Prahy, u kterých ale zdržuje výměna lokomotivy v Otrokovicích. Elekrizací by tyto problémy odpadly.

V seznamu tratí na elektrifikaci je zatím reálná jako nejblíže proveditelná trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka. U ní chce SŽDC současně zvýšit rychlost až na 160 kilometrů v hodině. „V pozitivním scénáři by mohla začít v roce 2018,“ dodal Illiaš.

Jaké tratě chce SŽDC elektrifikovat
traťpočet kilometrů
Otrokovice - Zlín - Vizovice18
Olomouc - Uničov - Šumperk57
Praha - Kladno 31
Plzeň - Domažlice - st. hranice59
Kadaň předměstí - Kadaň2
Louka u Litvínova - Litvínov3
Blažovice - Veselí nad Moravou70
Hustopeče u Brna - Šakvice7
Boskovice - Skalice nad Svitavou5
Brno - Zastávka u Brna23
projekty v přípravě, ale ještě bez schválení centrální komisí
Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm64
Frýdlant nad Ostravicí - Ostravice7
Sedlnice - Štramberk15
Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou58

Podle něj není cílem vždy jen elektrifikovat, ale současně i celou trať modernizovat. Další by měla jít na řadu trať z Otrokovic do Vizovic, která by měla přinést dlouho očekávanou elektrifikaci i do Zlína.

Zatím poslední elektrizovanou tratí je lokální trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, ta ale nepatří SŽDC. Na její změnu přispěla výrazně Evropská unie. S evropskými dotacemi na elektrifikaci počítá i SŽDC. V seznamu chystaných tratí k elektrifikaci ale chybí některé, po nichž volají zejména dopravci: například trať z Prahy do Berouna přes Rudnou, která by mohla sloužit jako alternativa pro případ uzavření hlavní tratě kolem Berounky.

V případě severočeských tratích SŽDC zatím počítá se stejnosměrným napájením, i když stát si nechává zpracovat studii, která má ukázat, zda by nebylo jednodušší a ekonomicky výhodnější v celé zemi sjednotit napájecí soustavu na střídavý proud. V Česku jsou elektrizovány zhruba tři tisíce kilometrů tratí, tedy zhruba jedna třetina.