Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: ČSA

Stát couvá z privatizace ČSA, aerolinky zřejmě zůstanou státní

  • 24
V době, kdy začíná leteckým společnostem tradičně slabší zimní sezona, přichází do Českých aerolinií nový management, který dosud s řízením leteckých společností nemá žádnou zkušenost. Změna vedení naznačuje, že stát už s privatizací státní firmy příliš nepočítá. Skeptický je i jediný zájemce, konsorcium Unimex/Travel Service.

ČSA mají před sebou nejkrušnější zimu v historii. Firmu čeká propouštění, snižování platů a další redukce flotily.

Hlavní akcionář firmy – ministerstvo financí vedené Eduardem Janotou – má před sebou dvě varianty dalšího postupu. Buď zůstane u původního plánu a ČSA prodá, nebo je ponechá ve státním vlastnictví. Poté, co vedení aerolinek přebírá dosavadní šéf státního Letiště Praha Miroslav Dvořák, se jako nejpravděpodobnější jeví druhá varianta.

Oficiálně nabídku konsorcia Travel Service – Unimex Group na jednu miliardu korun má vláda projednat příští týden. Jenže konsorcium chce ČSA s kladným vlastním jměním. Pro stát by to tak znamenalo dodatečné miliardové investice do firmy. "Můj soukromý názor je, že privatizace v té podobě, v jaké byla předložena nabídka, je velmi těžko představitelná. Je nevýhodná pro stát," říká Václav Novák, který po necelém měsíci skončil jako šéf dozorčí rady ČSA.

Šimáně: Je to guláš

Podobně mluví i někteří letečtí analytici. "Cena bude pro vládu důležitá a není důvod pospíchat s prodejem. Důležitější je restrukturalizace, pak bude snadné prodat firmu s jasnou budoucností,“ řekl MF DNES Neil Glynn z irské analytické společnosti NCB.

S prodejem už příliš nepočítá ani Jiří Šimáně z Unimex Group. Firma podle něj vylepšila nabídku a nabídla převzít aerolinky už 1. ledna, tedy uprostřed pro aerolinky nejhoršího období. "Už se v tom přestávám orientovat. Všichni se odvolávají, pak se zase sbližují. Kdo se v tom má vyznat. Je to prostě guláš,“ dodal Šimáně.

Ministři zatím mluví neurčitě. "K privatizaci se vyjádří celá vláda poté, co obdrží stanovisko meziresortní komise. V ČSA probíhají kroky za účelem finanční stabilizace společnosti,“ řekl MF DNES ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Dvořák si do vedení ČSA přivedl tři právníky z letiště, ale jejich mandát je dočasný do listopadové dozorčí rady. Jak dlouho pak zůstane ve vedení Dvořák, to není jasné. Mluví se i o tom, že stát hledá pro firmu zahraniční manažery. Včera mluvil s médii jen přes svou mluvčí Evu Krejčí. Podle Dvořáka jsou problémy aerolinek zvládnutelné.

Odcházející šéf Lašák

"Skončí dvojkolejnost, která nastala po příchodu Václava Nováka. Je to i dobrá zpráva pro klienty, že se nemusí bát si u ČSA kupovat letenky."

Prezidentem dočasně zůstává Radomír Lašák, který bude předávat svou práci společně s většinou členů představenstva, které po včerejšku rovněž končí. Podle něj je změna ve vedení dobrá.

"Skončí dvojkolejnost, která nastala po příchodu Václava Nováka. Je to i dobrá zpráva pro klienty, že se nemusí bát si u ČSA kupovat letenky,“ řekl Lašák. Často kritizovaný management svou misi v aerolinkách považuje za úspěšnou. „Dvakrát jsme tu firmu zachránili,“ dodal Lašák.

Podle nového šéfa dozorčí rady Miroslava Zámečníka bude nové vedení chtít po zaměstnancích snížení platů až o třicet procent. Odboráři zatím přišli s nabídkou na snížení o patnáct procent nebo až 33%, ale výměnou za zaměstnanecké akcie.

Úspora nákladů však není jediné, co firma potřebuje. Problém je především na straně výnosů: průměrná cena letenky klesla a počty cestujících stagnují. ČSA už vyčerpaly většinu z 2,5miliardové půjčky od státní firmy Osinek a brzy budou muset hledat nové zdroje. Část peněz má firma získat dalším rozprodejem: pryč půjdou tři letadla nebo například bezcelní obchody.

Letiště je bez konkurence, proto vydělává

Letiště Praha je sice na rozdíl od ČSA dlouhodobě ziskové, ale v zcela jiném tržním prostředí. V Praze žádné další letiště není, zatímco ČSA se potýkají s čím dál větší konkurencí jiných dopravců. Letiště tak ročně vydělává přes miliardu korun. Stát tají, jakým způsobem by mělo dojít k propojení obou firem.

Premiér Jan Fischer včera odmítl, že by došlo k fúzi, podle něj jde spíše o využití společných pozitivních efektů obou firem. Mohlo by tak dojít ke spojení handlingu ČSA s Letištěm Praha, které by mohlo ušetřit ročně desítky milionů korun. Nabízí se i možnost, že letiště půjčí ČSA další peníze. Pomoc od ziskového letiště by nebyla pro aerolinky novinkou: loni firma vylepšila své hospodaření tím, že letišti prodala za zhruba miliardu korun většinu svých nemovitostí.

ČSA mají zásadní problém: jejich vlastní byznys, tedy letecká doprava, nevydělává. Případné další nalití peněz do problémové firmy může skončit v nenávratnu a ještě dále snížit hodnotu Letiště Praha, jehož prodej poslanci nedávno vládě zakázali.