"Máme na tuto oblast dost podnětů a zaměříme se i na developery. Kontroly budeme provádět nejspíš uzavíráním fiktivních nákupů," řekla ředitelka inspekce Jana Příhodová. Podle právníků mají problematické smlouvy prakticky všichni developeři.
Podle mluvčího České obchodní inspekce Marka Ženkla dosud probíhá příprava kontrol. "Teď přes léto jsou inspektoři vytíženi sezonními akcemi," vysvětlil. Podle něj nebude Česká obchodní inspekce zkoumat všechny pasáže smluv. "Na to nemáme ze zákona právo, nemůžeme řešit, zda je smlouva pro zákazníka výhodná, nebo nevýhodná," dodal. Podle něj bude ČOI zkoumat například to, zda odpovídají nabízené metry čtvereční zápisu do katastru nemovitostí nebo je jasně uvedena cena za metr čtvereční.
Zkušenosti čtenářů MF DNES s developerskými firmami nejsou často příliš příznivé. Do redakce poslali desítky příběhů, v kterých líčili své nepříjemné zkušenosti. Kvůli probíhajícím sporům si často čtenáři nepřáli zveřejnit své jméno. "Na byt jsem se hodně těšila, ale když mi ho předali v každé místnosti s hromádkou omítky na plovoucí podlaze, to už na mě bylo moc," popsala čtenářka z Litomyšle.
Nejvíce stížností od klientů míří především na kvalitu provedených prací a následný způsob reklamace. "Je velmi těžké se pak někomu dovolat. Jakmile člověk jednou zaplatí, už se o klienta nestarají," říká majitelka nového bytu od Finepu Regina Jandová.
Skryté poplatky, přirážky za větší byty
Koupě nového bytu obsahuje i řadu skrytých fint, například v podobě poplatků za různé služby, o kterých jste při uzavírání smlouvy nevěděli. Jde například o bezpečnostní službu nebo údržbu zeleně v okolí. "Jejich přesná výše je stanovena až v samém závěru poté, co je vybrána správcovská firma, proto ve smlouvě nejsou. Jsme ale schopni spočítat předpokládané náklady," zdůvodňuje mluvčí Finepu Petra Tremrová. O kvalitě jejich bytů tvrdí, že "je jedna z nejvyšších v Evropě".
Oblíbeným trikem je i změna podlahové plochy. Byt je nakonec větší nebo menší než při podpisu smlouvy. To může znamenat, že buď doplatíte peníze navíc, nebo naopak za stejnou částku dostanete menší byt. "Jde o to, aby ustanovení smlouvy mezi developerem a spotřebitelem byla vyvážená. Například rozdíl v zamýšlené a skutečné výměře by měl být promítnut do výše ceny bytu a spotřebitel by měl být oprávněn odstoupit od smlouvy v případě, že se skutečná výměra bytu podstatně liší od výměry sjednané ve smlouvě," uvedl Petr Novotný z Ambruz & Dark.
Velké komplikace působí stavitelé bytů čekajícím lidem i kvůli zpoždění staveb. Řada lidí nákup nového bytu financuje částečně prodejem starého k datu předpokládané kolaudace. Pokud má stavba zpoždění, lidé musí často hledat pronájem. Velká část developerů přitom za zpoždění nabízí jen symbolické odškodné v porovnání s penále za zpoždění klienta při placení. Lidé by podle Novotného měli mít šanci získat peníze za nájem zpět. "Pokud firma poruší závazek, tak odpovídá i za vzniklou škodu," tvrdí Novotný.
Developeři dosud těžili z převisu poptávky po nových bytech nad nabídkou. S ochlazením realitního trhu budou muset podle právníků své smlouvy lépe připravovat s ohledem na to, že lidé budou při koupi bytu zkoumat právní podklady podstatně více než dosud.
. Na jaké triky si dát pozorPokuta za odstoupení od smlouvy Marie Grusová má špatnou zkušenost s koupí bytu přes společnost Embra Apartments. Zaplatila 70 tisíc korun jako rezervační zálohu, poté však chtěli od smlouvy odstoupit. Na byt sami našli jiného zájemce, přesto jim firma vrátila pouze 30 tisíc korun. Vyjádření Embry se nepodařilo včera získat, oba telefony uvedené na webu byly celý den obsazené. Podle Peníze za sekání trávy Malé a velké metry Majitelku bytu nemile překvapila poznámka ve smlouvě s Finepem, že byt může být větší/menší o 3 procenta plochy. Její 2+kk byl menší téměř o metr čtvereční, bylo to však v toleranci, takže firma nic neslevila. Avšak terasa byla větší o téměř 1,7 m2 a majitelka musela doplatit 20 tisíc. "V průběhu stavby dochází k optimalizaci projektu, což může v případě použití materiálů odlišných od projektu znamenat drobnou odchylku ve výměrách bytů. K tomu občas dochází a za tímto účelem je odchylka ve smlouvě ošetřena," říká mluvčí Finepu Pavla Temrová. |