Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát i Kapsch popírají možné zrušení smlouvy

  10:57aktualizováno  14:37
Ministerstvo dopravy údajně zvažuje, že zruší smlouvu s firmou Kapsch na výstavbu druhé etapy mýtného. Hospodářským novinám to řekl nejmenovaný zdroj. Takový krok by mohl v konečném důsledku vést až k tomu, že se Kapsch na mýtném v tuzemsku nebude vůbec podílet. Kapsch zprávy důrazně odmítl.
Mýto, mýtná brána

Mýto, mýtná brána - Mýto, mýtná brána | foto: MF DNES

Ve druhé etapě měly kamiony platit mýtné i na vybraných silnicích první třídy. Nový návrh Kapsche, jak tuto etapu postavit, však podle HN odmítla odborná komise ČVUT.

„Pokud nepostaví druhou etapu, zruší se smlouva celá. Kapsch by tedy neprovozoval systém nejen na silnicích první třídy, ale ani na dálnicích,“ řekl zdroj HN.

Pokud by stát smlouvu zrušil, zaplatil by podle informací deníku asi 2,5 miliardy korun za již vybudované části systému. Výběrem mýta a stavbou druhé etapy by pak pověřil někoho jiného.

Kapsch informace HN ostře odmítl. „Společnost Kapsch označuje spekulace v Hospodářských novinách za zcela vymyšlené. V jednáních s ministerstvem dopravy o jednotlivých detailech mýtného projektu toto nikdy nebylo tématem,“ uvedla firma v prohlášení.

„Celá I. etapa budování mýtného systému je i přes třiměsíční zkrácení doby výstavby prakticky připravena k ostrému spuštění. Už v zadávací dokumentaci tendru si stát vymínil podmínku, že dodavatel systému bude připraven na přání klienta jednat o možných úpravách v technologii,“ dodala firma.

Redakci Hospodářských novin Kapsch viní z neobjektivních a vymyšlených útoků. Za články připravuje na redakci HN žalobu.

Informaci popřelo i ministerstvo dopravy. „Naopak. Máme zájem na tom, aby systém řádně a bez právních vad fungoval,“ řekla mluvčí ministerstva Marcela Žižková.

Kapsch měl původně k prvnímu prosinci spustit pilotní provoz mýtného systému. Ministerstvo dopravy mu to ale kvůli právním vadám nedovolilo. Největším problémem podle ministerstva je, že Kapsch postavil mýtné brány jinde, než měl povolení.

Obě strany teď hledají nové řešení. Podle Erwina Toplaka z představenstva Kapsch TrafficCom je společnost Kapsch i nadále připravena spustit systém elektronického mýtného do komerčního provozu od 1. ledna 2007.

„V každém tak velkém projektu se vyskytnou nějaké formální či technické problémy, zvlášť když probíhá v takovém časovém tlaku. Pokud však existuje vůle státu a generálního dodavatele spolupracovat, vše lze rychle a snadno řešit,“ říká Toplak.

Mýtné brány bylo podle něj nutné o pár metrů posunout hlavně kvůli plánované výstavbě dopravního značení, protihlukových stěn nebo kanalizace. „K několikametrovým korekcím došlo ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic,“ tvrdí Erwin Toplak.

Při předávání stavenišť byl vždy zástupce státu. Kapsch i jeho subdodavatele tedy prý udivila neochota ministerstva dopravy povolit spuštění pilotního provozu.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Fronty před úřadem. Stát začal přijímat žádosti o levné půjčky na bydlení

Stát půjčí mladým lidem na bydlení až 2 miliony korun s úrokem od 1 %

Mladé rodiny do 36 let mohou od středy žádat o státní půjčku až dva miliony korun na rekonstrukci nebo pořízení nového...

Na opravovaný úsek D1 u Prahy se auta vrátí poslední den v srpnu

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

Práce na dálnici D1 před Prahou pokračují podle harmonogramu, hotovo je přes sedmdesát procent prací. Řidiči se na...

Po mostě v Janově se hroutí také akcie jeho provozovatele Atlantia

Trosky zříceného mostu v italském Janově. Řidiči zeleného kamionu supermarketu...

Akcie italského provozovatele mýtných silnic Atlantia zahájily dnešní obchodování poklesem o 23,5 procenta. Reagují tak...

Najdete na iDNES.cz