Mýto, mýtná brána

Mýto, mýtná brána - Mýto, mýtná brána | foto: MF DNES

Stát i Kapsch popírají možné zrušení smlouvy

  • 21
Ministerstvo dopravy údajně zvažuje, že zruší smlouvu s firmou Kapsch na výstavbu druhé etapy mýtného. Hospodářským novinám to řekl nejmenovaný zdroj. Takový krok by mohl v konečném důsledku vést až k tomu, že se Kapsch na mýtném v tuzemsku nebude vůbec podílet. Kapsch zprávy důrazně odmítl.

Ve druhé etapě měly kamiony platit mýtné i na vybraných silnicích první třídy. Nový návrh Kapsche, jak tuto etapu postavit, však podle HN odmítla odborná komise ČVUT.

„Pokud nepostaví druhou etapu, zruší se smlouva celá. Kapsch by tedy neprovozoval systém nejen na silnicích první třídy, ale ani na dálnicích,“ řekl zdroj HN.

Pokud by stát smlouvu zrušil, zaplatil by podle informací deníku asi 2,5 miliardy korun za již vybudované části systému. Výběrem mýta a stavbou druhé etapy by pak pověřil někoho jiného.

Kapsch informace HN ostře odmítl. „Společnost Kapsch označuje spekulace v Hospodářských novinách za zcela vymyšlené. V jednáních s ministerstvem dopravy o jednotlivých detailech mýtného projektu toto nikdy nebylo tématem,“ uvedla firma v prohlášení.

„Celá I. etapa budování mýtného systému je i přes třiměsíční zkrácení doby výstavby prakticky připravena k ostrému spuštění. Už v zadávací dokumentaci tendru si stát vymínil podmínku, že dodavatel systému bude připraven na přání klienta jednat o možných úpravách v technologii,“ dodala firma.

Redakci Hospodářských novin Kapsch viní z neobjektivních a vymyšlených útoků. Za články připravuje na redakci HN žalobu.

Informaci popřelo i ministerstvo dopravy. „Naopak. Máme zájem na tom, aby systém řádně a bez právních vad fungoval,“ řekla mluvčí ministerstva Marcela Žižková.

Kapsch měl původně k prvnímu prosinci spustit pilotní provoz mýtného systému. Ministerstvo dopravy mu to ale kvůli právním vadám nedovolilo. Největším problémem podle ministerstva je, že Kapsch postavil mýtné brány jinde, než měl povolení.

Obě strany teď hledají nové řešení. Podle Erwina Toplaka z představenstva Kapsch TrafficCom je společnost Kapsch i nadále připravena spustit systém elektronického mýtného do komerčního provozu od 1. ledna 2007.

„V každém tak velkém projektu se vyskytnou nějaké formální či technické problémy, zvlášť když probíhá v takovém časovém tlaku. Pokud však existuje vůle státu a generálního dodavatele spolupracovat, vše lze rychle a snadno řešit,“ říká Toplak.

Mýtné brány bylo podle něj nutné o pár metrů posunout hlavně kvůli plánované výstavbě dopravního značení, protihlukových stěn nebo kanalizace. „K několikametrovým korekcím došlo ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic,“ tvrdí Erwin Toplak.

Při předávání stavenišť byl vždy zástupce státu. Kapsch i jeho subdodavatele tedy prý udivila neochota ministerstva dopravy povolit spuštění pilotního provozu.