Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Plány na rychlé vlaky žijí. Dvoustovkou by mohly jezdit z Prahy do Ostravy

  12:26aktualizováno  12:26
První zrychlení na české železnici nad české maximum 160 kilometrů v hodině může nastat na trati mezi Prahou a Ostravou. Správa železniční dopravní cesty oprašuje plány na dvousetkilometrovou rychlost v koridoru mezi Prahou a Ostravou.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Na kulatém stolu Hospodářské komory k tématu vysokorychlostních tratí v Česku to uvedl manažer sekretariátu generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Václav John. „Je to akce, která v porovnání s novými vysokorychlostní tratěmi může být poměrně rychle,“ řekl.

Podle Johna by součástí modernizace mělo být částečné ztrokolejnění a především odstranění všech úrovňových přejezdů. Jejich nebezpečí plně ukázala loňská srážka pendolina s kamionem ve Studénce. Termín stavby ale neuvedl. SŽDC aktuálně plánuje na trati například modernizaci úseku mezi Chocní a Českou Třebovou.

SŽDC přitom sama nemá jednotný názor na to, s vysokorychlostními tratěmi postupovat. Například šéf odboru strategie Radek Čech tvrdí, že jen modernizace ještě více zvětší problém s nedostatkem kapacity na této trati. „Už dnes je problém dostat korektní trasy pro nákladní vlaky do přístavů,“ říká Čech.

SŽDC před několika týdny představila po fiasku soutěže na studii o rychlých tratích vlastní plán, jak dál postupovat (více o něm čtěte zde). Počítá hlavně s novými tratěmi, stále ale není jasné, na jakou rychlost se budou stavět.

Létající vlaky ve světě. A český sen o rychlovlaku pro rok 2030

Tuzemští správci železnice vidí inspiraci v Rakousku a tamním přístupu k modernizaci hlavního koridoru z Vídně do Salzburgu. Rychlejší vlaky jsou podle Čecha jednoznačně v zájmu cestujících. „Extrémně přibývá lidí dojíždějících z měst kolem sto kilometrů od Prahy, například z Ústí nad Labem či Pardubic. Rychlejší spojení může takové dojíždění ještě dál podpořit,“ dodal.

Podle prezidenta Hospodářské komory Vladimíra Dlouhého Česká republika v oblasti železničního spojení začíná zaostávat. „V době, kdy sousedi plánují či staví vysokorychlostní tratě a my ne, může to mít dlouhodobě negativní dopad na celé hospodářství,“ řekl Dlouhý.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Potrubní doprava pro lidi? Nejdřív v arabské poušti, pak v Brně

Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop.

Už brzy má být zveřejněná studie, která ukáže, za jakých podmínek se vyplatí v arabské poušti přeprava budoucnosti....

Plná nádrž zdražila od léta o 70 korun. Ceny nafty mohou dál růst

(Ilustrační snímek)

Řidiči na českých silnicích zaplatí za plnou nádrž o 70 korun více než v létě. A výdaje v dalších týdnech ještě...

Samořiditelný autobus měl nehodu hned první den provozu

Samoobslužný kyvadlový autobus v Las Vegas

Slavnostní spuštění provozu prvního autonomního autobusu v Las Vegas nedopadlo podle představ. Ani ne po hodině jízdy...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.