Proto si nechal vypracovat od odborníků z ČVUT "ceník", ze kterého stát bude vycházet při zadávání staveb dálnic, mostů či tunelů. "Chceme tím učinit přítrž spekulacím o cenách českých dálnic," tvrdí náměstek ministra Jiří Hodač.
Takzvané cenové normativy vycházejí z cen 215 dopravních staveb za roky 2004–2006 za 105 miliard korun. Materiál ukazuje například cenu kilometru dálnice podle terénu či podle toho, zda vede městem nebo volnou krajinou.
Některé dopravní stavby jsou však i podle nového materiálu v Česku dražší než například u sousedů, přiznalo ministerstvo. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka mají normativy ukázat, v jakých cenových limitech se dopravní stavby pohybují.
Podle děkana Fakulty dopravní ČVUT Petra Moose, který tým odborníků vedl, jsou podobné standardy běžné ve většině evropských zemí. "I jinde ve světě se řeší, zda nejsou ceny dálnic příliš vysoké," dodal.
Kritici: České dálnice jsou až o třicet procent dražší
Komise srovnávala i ceny staveb v Česku a zahraničí. Vycházela z rok staré studie společnosti IBR Consulting, která je majetkově personálně propojená s firmou Valbek. Ta pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) projektuje řadu velkých dopravních staveb.
V materiálu srovnávali poslední úsek dálnice do Hradce Králové s dálnicemi v Rakousku a Slovinsku. Slovinská byla o 21 procent levnější, rakouská o 17 procent dražší.
Špatně dopadla Česká republika také v porovnání nákladů na stavbu tunelů na dálnici do Drážďan, ty byly v Německu levnější o 27 procent. Naopak mosty vyšly levněji u nás.
Cena za stavby Kolik milionů stojí kilometr silnice a železnice |
|
Dálnice v rovině | 161,3 |
mimo zástavbu | |
Dálnice v horách | 184 |
mimo zástavbu | |
Rychl. silnice v horách | 149,9 |
mimo zástavbu | |
Silnice I. třídy v rovině | 40,5 |
mimo zástavbu | |
Dálniční most | 936 |
mimo zástavbu | |
Železniční most | 1,166 |
dvojkolejná varianta | |
Ražený tunel | 794,4 |
mimo zástavbu, dva pruhy | |
Mimoúrovňová křižovatka | 70,5 |
cena za jednu křižovatku | |
Stezka pro pěší a cyklisty | 5,8 |
v zástavbě | |
Lávka pro pěší | 69,4 |
Pozn: Jde pouze o základní stavební ceny bez DPH, nezahrnují například výkup pozemků, údaje v Kč | |
Pramen: ministerstvo dopravy |
Normativy podle generálního ředitele ŘSD odpovídají vysoutěženým cenám na silnice v roce 2007. Jejich odchylka je v průměru jen jedno procento.
Na příliš vysoké ceny dálnic v Česku upozornilo v minulosti několik studií, například od poradenské společnosti Mott MacDonald. Naposledy s ní přišlo občanské sdružení Oživení. Tvrdí, že jsou dálnice v Česku o třicet procent dražší než jinde.
Sdružení sice nový materiál ministerstva vítá, ale podle jeho člena Martina Kameníka neřeší závažné problémy spojené s financováním a výstavbou silniční infrastruktury. "I nadále hrozí riziko značeného navyšování nákladů v průběhu schvalování a při samotné stavbě," tvrdí Kameník.
Proč jsou v Česku dálnice drahé? Jedním z důvodů může být i fakt, že při soutěžích tvoří cena jen 40 procent hodnocení. Některé stavební firmy připouštějí, že stavějí podle zbytečně drahých projektů.
Stavby dálnic v Česku už v minulosti kritizoval také Nejvyšší kontrolní úřad. Ten v jednom ze svých kontrolních závěrů uvedl, že stát při stavbě dálnice D8 nepostupuje hospodárně. "Kontroly staveb dálnic jsou jedním ze strategických cílů, zaměřujeme se i na přípravu samotných staveb," uvedla mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu Radka Burketová.