ČTĚTE TAKÉ:
Úřad dal Murdochovi billboardy lacino
Ve všech sousedních státech jsou reklamní poutače kolem hlavních silnic zcela zakázány. V Česku jsou jimi dálnice doslova obsypány. Většina z nich navíc není opatřena svodidly. Ta mohou v případě nehody zabránit tomu, aby auta končila v ocelovém objetí reklamních konstrukcí. Podle odhadů se kvůli tomu každý měsíc na dálnici někdo zabije.
Zábrany kolem billboardů už šest let nařizuje zákon. Na vlastní náklady by je měli postavit provozovatelé reklam. Ale ministerstvo dopravy dokola tvrdí, že zákon nezákon, s nebezpečnými billboardy nelze nic dělat. Většina z nich byla postavena před přijetím přísné legislativy, a tak prý stát nemá žádné páky, jak jejich majitele donutit k dodatečnému zabezpečení. Jenže to není pravda.
MF DNES má k dispozici dosud tajenou smlouvu, na jejímž základě Ředitelství silnic a dálnic - příspěvková organizace ministerstva dopravy - pronajímá až do roku 2011 plochy kolem dálnic firmě News Outdoor amerického miliardáře Ruperta Murdocha. Právě ta provozuje většinu billboardů, na něž se podle výkladu ministerstva i představitelů firmy "zákon nevztahuje".
Ovšem v dodatku smlouvy uzavřeném v roce 1998, tedy už dva roky před tím, než začal platit přísný zákon, jasně stojí, že dálniční ředitelství může firmě nařídit, aby dodatečně instalovala svodidla nebo jinak zvýšila bezpečnost svých reklamních zařízení.
Háček je však v tom, že Murdochova společnost si na rozdíl od všech svých konkurentů náklady může odečíst z nájmu, který platí státu. To může být důvod, proč stát nikdy možnosti dané smlouvou nevyužil a tvrdí, že je bezmocný.
Kdo hlídá zákon?
"Proč jsme nedotlačili firmu, aby billboardy zabezpečila? To je otázka na ministerstvo dopravy. My přeci nehlídáme dodržování zákona," říká mluvčí dálničního ředitelství Jan Hoření.
"Navíc ty billboardy byly postaveny v určité době, přeci nebudeme překopávat dálnice proto, že se pak změnily předpisy," dodal Hoření.
To, proč firma získala zcela nestandardní možnost odečíst si případné náklady z nájmu, je prý záležitostí "předchozího vedení" dálničního ředitelství. "News Outdoor nyní na vlastní náklady vyměňuje u některých billboardů ocelové sloupky za bezpečnější konstrukce," řekl Hoření.
Jednatel News Outdoor Stanislav Lazar nechce o smlouvách mluvit s tím, že si je musí nejdříve prostudovat. Pracovníci ministerstva dopravy v pátek na otázky neodpověděli. A samotný ministr Milan Šimonovský měl údajně celý den jednání.
Skvělá smlouva
Už ve čtvrtek šéfové dálničního ředitelství připustili, že smlouva uzavřená v roce 1992 se společností Quo, kterou pak koupila Murdochova News Outdoor, je pro stát krajně finančně nevýhodná.
Celý text smluv potvrzuje, že jde o velmi nestandardní kontrakt. "Smluvní závazky jsou často nevyvážené a jsou spíše v neprospěch dálničního ředitelství," řekl po prostudování právník nevládní organizace Transparency International Petr Pomahač.
Z obsahu je navíc patrné, že i v roce 2011 může mít stát značné potíže s bezbolestným ukončením spolupráce s News Outdoor. Existuje totiž riziko, že na základě některých ustanovení, která také přibyla "zázračným" dodatkem v roce 1998, by společnost kvůli ukončení spolupráce mohla po státu žádat ušlé zisky.