Stát musí ušetřit, neví se však o kolik

  • 5
Na potřebě šetřit, a snížit tak zadlužení státu se shodují všechny politické strany. Podoba reformy, jež má k úsporám vést, však bude výsledkem tvrdého politického boje. Ministr financí Bohuslav Sobotka je zastáncem radikální verze a doufá, že se mu ji podaří prosadit.

Jak se pokročilo s reformou státních financí? Na sjezdu sociální demokracie zaznělo, že strana bude důsledně prosazovat svůj program, a tím podle některých členů radikální verze reformy není

Návrh reformy je záchranný plán. Nikdo na palubě ani v řadách sociální demokracie nezpochybňuje, že záchranný plán je potřeba.

Mohou se vést debaty, zda ten plán je užitečný, či nikoliv. Ale loď veřejných financí se potápí!

Jsem rád, že sociální demokracie v usnesení sjezdu říká, že podporuje urychlení reformy, pochopitelně při zachování parametrů sociální spravedlnosti a rozložení na všechny vrstvy populace. To mi dává jasný mandát k tomu, abych v tomto úsilí pokračoval.

Když mluvíte o tom, že je třeba zachovat sociální klid, znamená to, že rychlé snížení dluhů nemá šanci?
Důležité je, abychom se dohodli na tempu snižování zadlužování země. Na základě dohody musíme nejpozději v polovině roku stanovit rozpočtový cíl pro rok 2006. Pokud jde o ten radikalismus, já se domnívám, že máme směřovat k cíli, kterým je razantnější reforma veřejných financí.

Chystané zpřísnění nemocenské či omezení podpory stavebního spoření moc úspor nepřinese. Jak chcete desítky miliard korun ušetřit?
Stavební spoření bude možná první zákon spojený s reformou, který přijde do parlamentu. Přinese úspory asi tři miliardy v roce 2006. Dále lze snížit běžné výdaje, zamezit zneužívání státní sociální podpory. Možné je uvažovat o změnách v penzijním systému.

A musím říci, že jsem nevzdal boj o to, aby se změnil nemocenský systém a přinesl úspory. Ale nechceme se soustředit jen na státní rozpočet, musíme mít na mysli i hospodaření státních fondů a obcí.


O daně bude boj
Jaké změny připravujete u daní? Stále je ve hře milionářská daň?
Neuvažujeme o milionářské dani. V tuto chvíli se snažíme jít spíše cestou zrušení některých odpočitatelných položek, cestou zjednodušení daňového systému. To by mohlo vylepšit státní finance a současně by to bylo sociálně spravedlivější, protože řady daňových úlev tučně využívají pouze lidé s vyššími příjmy. To upřednostňuji, ale myšlenka milionářské daně je stále v sociální demokracii živá a diskutuje se.

Plánujete i nějaké další změny daní?
Debata bude vyhrocená určitě kolem takových témat, jako je zavedení dědické daně mezi nejbližšími příbuznými nebo majetková přiznání či registrační pokladny. Ty musí být součástí reformy, aby byla vnímána jako sociálně spravedlivá.


Větší úspory až za pár let
Do příštího roku žádné výrazné úspory nestihnete. Budete tedy navrhovat rozpočet opět se schodkem kolem sto miliard tak jako letos?
Pro mě je důležité hledat aktuální úspory, aby deficit byl nižší než v roce 2003. Ale velké úspory jsou reálné až po roce 2005. A v okamžiku, kdy budeme projednávat zákon o státním rozpočtu na příští rok, by už měly v parlamentu ležet zákony, které změní sociální výdaje. Bez toho si obhajování rozpočtu nedovedu představit. Rozpočet by měl doplňovat i tříletý strop pro růst výdajů.

Vidíte vůli k úsporám i na ministerstvech? Když měla říci, kde mohou ušetřit, chtěla další miliardy navíc.
Bez toho, aby úspory hledaly resorty, nebudeme schopni rozpočet stabilizovat. Chceme ministerstva i motivovat, aby na konci roku nesmyslně neutrácela. Aby si třeba ušetřené peníze převáděla do dalšího roku.

Důchody čekají změny
Jaké plánujete úpravy v důchodovém systému, panuje v tom shoda?
Mezi námi a ministerstvem práce není o penzijní reformě spor. Lišíme se v tom, jaké provádět krátkodobé změny. Jde hlavně o zpřísnění předčasných odchodů do důchodu a valorizaci penzí v příštích letech.

Ale v zásadě jsme domluveni, že musíme jít dvěma směry. Jednak připravit nový systém, který bude definován příspěvkově, a nikoli dávkově jako teď. A zároveň změnit nynější průběžný systém, který bude fungovat ještě desítky let a z nějž budou vypláceni dnes pracující lidé.

Čeho se budou týkat nejbližší úpravy důchodů?
Měl by být vytvořen jednotný systém pro odchody do důchodu. Dnes je možné odejít do penze dříve a buď je vám důchod zkrácen dočasně, nebo trvale. A to by se mělo sjednotit.

Jakou navrhujete valorizaci důchodů?
Tady se s ministerstvem práce rozcházíme. My se domníváme, že pokud inflace bude nízká, pak by se mělo valorizovat podle inflace a částečně podle růstu mezd. Tedy chovat se tak, jako tomu bylo dosud.

Chcete posunout věk pro odchod do důchodu?
Teď probíhají změny dané stávajícím zákonem (pozn. red.: důchodový věk se ročně zvyšuje o dva měsíce u mužů a čtyři měsíce u žen do roku 2006) a nevidím důvod věk odchodu do penze dále posunovat.

A jak by se měl důchodový systém změnit v dalších letech?
Debata s koaličními partnery směřuje k přechodu na příspěvkový systém. Spočívá v tom, že občan bude dostávat důchod, který více odpovídá jeho výdělku. Neboli prohloubí se rozdíly mezi penzemi u lidí, kteří nepracovali, a těmi, kteří odváděli větší příspěvky.

Já to vnímám jako velmi dobrou motivaci i pro mladé lidi, kteří dnes pracují načerno. Ale i tak bude muset stát vždy platit minimální důchod lidem, kteří nepracovali nebo nemohli pracovat. Stát bude vždy muset garantovat nějaký minimální důchod. Ale stejně ani tento systém není jediné řešení. Teprve v kombinaci s připojištěním může dát důchodci slušný příjem.

Jak by se v tomto systému měly zvětšit rozdíly mezi nejnižšími a nejvyššími důchody?
Aby to mělo smysl, tak musí být rozdíly o několik tisíc korun větší než dnes.