Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát kvůli boji dopravců ročně platí desítky milionů. Netratíme, říká

  6:00aktualizováno  6:00
Zhruba 87 milionů korun stálo ministerstvo dopravy v roce 2014 zavedení volné konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou. Tolik stát zaplatil třem dopravcům jako kompenzace za slevy, které musí se zákona poskytovat. Ministerstvo ale tvrdí, že to není nevýhodné.

I když přímé náklady státu na jedné straně vzrostly, rostou mu díky konkurenci příjmy z jejich činností. | foto: iDNES.cz

Stát až do roku 2011 platil za vlaky Praha - Ostrava - slovenské hranice jen 2 miliony korun Českým drahám. V této sumě byly i všechny slevy. Kromě toho ještě platil kompenzace za slevy v pendolinu, které jezdilo mimo objednávky. V něm ale studentů či postižených cestovalo minimálně.

Na první pohled tak stát jasně prodělal, zvláště když za osekané objednané vlaky v úseku Ostrava - státní hranice se Slovenskem platí namísto původního balíku dvou milionů kolem 60 milionů ročně.

Ministerstvo dopravy i soukromníci to ale jako nevýhodné nevidí. Argumentují především tím, že na trase výrazně vzrostl počet vlaků i míst v nich. „Rozsah dopravy je nesrovnatelně větší, než byl před otevřením trhu na této trati,“ říká mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Například v jízdním řádu 2009/10 bylo mezi Prahou a Olomoucí 29 párů dálkových spojů, letos to je 44 pár vlaků (do tohoto čísla nejsou započítány rychlíky).

Fotogalerie

„Je patrné, že tento nárůst nabídky spojení o více než třicet procent se nutně projevil v též adekvátně vyšším počtu cestujících. Z toho důvodu nelze říci, že by současná situace byla fiskálně nevýhodná. Adekvátně se totiž zlepšila i kvalita poskytovaných služeb,“ dodal Neusar. Podle něj je pravděpodobné, že kdyby vlaky zůstaly dál pod objednávkou ministerstva dopravy bez konkurence, stát by musel dopravcům platit více než dosud.

I když přímé náklady státu na jedné straně vzrostly, rostou mu díky konkurenci příjmy z jejího provozu. „RegioJet vše, co dostane od státu na kompenzacích nařízených slev, zpátky vrátí a zaplatí ještě více,“ tvrdí jeho mluvčí Aleš Ondrůj. RegioJet získal za rok 2014 na slevách 41,5 milionu korun. Jen na zdravotním a sociálním pojištění odvedl 32,2 milionu korun, další peníze odvede na DPH, poplatku za dopravní cestu a za rok 2015 očekává i daň ze zisku.

Pro dopravce jsou ale kompenzace zajímavým zdrojem příjmů: například u RegioJetu tvořily téměř devět procent celkových tržeb (více čtěte zde).

Dopravci se slevami nepodvádí, ukázala ministerská kontrola

Všichni tři dopravci ze začátku dostávali více na slevách, než měli. Vypočítávali ji totiž pod cenu základního jízdného, která se pohybovala mezi 400 až 500 korunami. Za tuto cenu ale nikdo prakticky nejezdil. Stát si tohoto problému všiml a kompenzace snížil. V minulosti i kontroloval, zda si firmy nároky na slevy nevymýšlí. Kontrola však nic neodhalila.

Výrazně si v objemu kompenzací pohoršily České dráhy, u kterých se několik let peníze vyplácely na základě přepravních průzkumů, nikoliv na základě skutečně projetých cest.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Soulské letiště otevřelo nový terminál. Nejen pro olympijské fanoušky a Čechy

Tři týdny před začátkem olympiády v jihokorejském Pchjongčchangu otevřeli na...

Letiště Inčchon v Soulu otevřelo druhý terminál. Už za pár týdnů ho čeká zatěžkávací zkouška v podobě turistů mířících...

Stočené tachometry? V Česku stále běžná praxe, zjistila inspekce

Ilustrační foto.

Většina autobazarů podle České obchodní inspekce (ČOI) stále klame zákazníky. Inspekce zjistila pochybení při 57...

V Česku je 96 mostů v havarjiním stavu, platí na nich dopravní omezení

Oprava mostu generála Pattona v Plzni

Na bezmála stovce mostů v České republice platí kvůli havarijnímu stavu dopravní omezení. Část z nich projevy stárnutí...

Najdete na iDNES.cz