Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát chce navigovat řidiče v zácpách, o zakázku bojuje O2 s firmou Vars

  14:55aktualizováno  14:55
Vyhnout se zácpám je snem každého řidiče. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) po několika letech oživilo plány na vybudování systému, který by jim v tom měl pomoci. Z projíždějících aut bude na silnicích a dálnicích zjišťovat údaje o dopravní situaci a na jejich základě radit řidičům, kudy mají jet.

Ilustrační snímek. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Získat takovou zakázku je zase snem leckteré firmy. Zajišťuje totiž pravidelný příjem na několik let dopředu. Telekomunikační společnost O2 se kvůli tendru spojila s největšími hráči na trhu, firmami CCS a Secar Bohemia, a za systém a jeho pětiletý provoz požaduje 345 milionů korun, což je téměř přesně odhadovaná cena zakázky. Našel se však konkurent, který dokázal cenu srazit ještě níž. Vars Brno chce za tytéž služby 267 milionů.

Vars patří pod francouzskou skupinu Vinci, která v Česku vlastní například firmu Eurovia. Nikdo jiný nabídku nepodal, i když například před vypsáním soutěže o tendr projevoval zájem T-Mobile.

„V první fázi jsme opravdu podání nabídky zvažovali, ale ve finále jsme usoudili, že nejsme schopni sami zakázku realizovat,“ uvedla Anna Hroudová ze společnosti T-Mobile.

„Tak levní být nemohou“

Přestože je cena v soutěži základním kritériem, společnost O2 se nechce smířit s prohrou. Napsala totiž správcům silnic a dálnic dopis, v němž navrhuje, aby prověřili údaje, které Vars nabízí. Jde hlavně o počet vozidel zapojených do systému, ze kterých se vysílají takzvaná FCD data o jejich pohybu a místě. Právě z nich se modeluje dopravní situace.

Zakázka desetiletí. Ministr Ťok vypsal soutěž na mýto za 29 miliard

Podmínkou k účasti v tendru bylo mít k dispozici data nejméně ze sta tisíc aut. Obě firmy nabídly 150 tisíc vozidel. O2 však v dopise tvrdí, že se druhý účastník nemohl k takovému množství dat dostat. Kromě O2, CCS a Secaru Bohemia je totiž na trhu s daty už jen společnost Princip, která se s O2 nedohodla na ceně.

„Z uvedených údajů vyplývá, že na trhu není možné sjednat využití FCD dat z dalších 100 tisíc vozidel registrovaných na území České republiky, nebo je to možné jen za ceny zřetelně vyšší, než jaké získala O2 jako vstupní a zakalkulovala je do své nabídky,“ uvádí O2 v dopise, který má MF DNES k dispozici.

Na dotaz, zda se tím mobilní operátor O2 nepřiznává v podstatě ke kartelu, jeho mluvčí Lucie Pecháčková odpověděla, že nic takového netvrdí. Společnost Vars podle ní mohla nabídku podat, ale jen s významně vyšší cenou. „Na základě této úvahy proto rozporujeme nabídkovou cenu konkurence,“ řekla Pecháčková.

Vysoká cena za data

Vars má s podobným systémem zkušenosti z Brna a z Prahy, kde vytváří „navigaci“ pro městský provoz. Do soutěže se spojil s firmou Inrix, která tyto služby celosvětově zajišťuje pro automobilky působící i na území Česka.

Generální ředitel Varsu Tomáš Miniberger tvrdí, že během této soutěže sleduje chování provozovatelů flotil nesoucí znaky kartelové dohody. „Potřebnou flotilou náš dodavatel disponuje, což je patrné z toho, že službu již řadu let poskytuje, ale naráží na problémy při prolongaci stávajících kontraktů na celé pětileté období,“ dodal Miniberger.

Odhadovaná cena za zakázku je vyšší, než když se snažil v roce 2013 zadání na prakticky stejné služby protlačit bez soutěže tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák. A také předběžné oznámení o zakázce v roce 2015 počítalo s nižší cenou.

Konec dálničních známek. Evropská komise chce mýto i pro osobáky

„První varianta počítala s pokrytím strategické sítě komunikací ČR. Soutěžená varianta byla rozšířena na celou síť komunikací v ČR, a to včetně hlavních průjezdných tahů velkých měst,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Cena za data má tvořit nejméně 80 procent ceny nabídky. Právě data ale mohou být značně předražená. ŘSD si nechalo zpracovat od společnosti Deloitte analýzu, ve které se počítá s cenou 30 Kč za vozidlo a měsíc. Jenže například obdobný systém pro Brno využívá sice méně aut, ale měsíčně dostávají poskytovatelé dat jednotky korun. „Cena byla stanovena na základě znaleckého posudku,“ vysvětluje rozdíl Studecký.

Analýza zvažovala i možnost, že by ŘSD udělalo zvlášť soutěž na poskytovatele dat a jiný tendr na tvůrce systému. Nakonec ale správci silnic vše spojili do jedné zakázky kvůli tomu, aby systémy a data byly kompatibilní.

Podobné služby nabízí řidičům zdarma některé aplikace, například Waze. Data o provozu na silnicích mají v rámci systému proudit do Národního dopravního informačního centra. „Na rozdíl od těchto systémů poskytuje aktuální, geograficky lokalizované a ověřené dopravní informace. Data z plovoucích vozidel navíc budou agregována s dopravními daty získávanými konvenčními technologiemi,“ tvrdí Studecký.

Spojí se tak například s daty z automatických sčítačů nebo mýtných bran. „Data poskytovatelů volně dostupných navigačních služeb nemají garantovanou kvalitativní úroveň v čase,“ upozorňuje Studecký.

V roce 2015 jsme otestovali aplikaci Waze, která zobrazuje policejní hlídky:

Autor:



Nejčtenější

Soud zrušil část zákona o EET. Další vlny se zpozdí, z účtenek zmizí rodná čísla

Ústavní soud s odloženou platností škrtl několik paragrafů zákona o evidenci...

Odpůrci EET se radují. Ústavní soud zrušil část zákona o evidenci tržeb, jako celek však obstál. Třetí a čtvrtá vlna,...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...

Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Další z rubriky

Travel Service vyrazil na nákupy. Pořídí o devět boeingů víc, celkem 39

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...

Letecká společnost Travel Service pořídí o devět nových letadel Boeing 737 MAX více, než plánovala. Původně chtěla...

Halíře dělají talíře. Poplatky za kufry přihrály aerolinkám 2 biliony

(Ilustrační snímek)

Jídlo, poplatky za zavazadla či místenku v letadle. Aerolinky se čím dál víc spoléhají na příjmy z vedlejších služeb....

Rychlost jen na papíře. Německý rychlovlak trápí častá zpoždění

Jeden z mnoha mostů na posledním úseku přes Durynský les - Dunkeltalbrücke.

Chlouba německé železnice, rychlovlak ICE, trápí častá zpoždění. Bíločervená střela poprvé vyrazila s velkou pompou z...



Najdete na iDNES.cz