Oprav se v příštím roce dočká více silnic než letos.

Oprav se v příštím roce dočká více silnic než letos. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Stát navýšil peníze na opravy silnic, zakázky rozdal během týdne

  • 27
Silnice, dálnice nebo mosty, které jsou ve špatném stavu, se už nejspíš brzy dočkají opravy. Na jejich rekonstrukci stát pro příští rok vyčlenil dvakrát více peněz než letos. Stamilionové zakázky na stavební práce však rozdal nepochopitelně rychle - během jediného týdne.

Rekonstrukcí by měl v příštím roce projít například Žďákovský most, který je po čtyřiceti letech provozu ve velmi špatném stavu. Stát počítá, že jeho oprava vyjde na více než 300 milionů korun.

"Máme dvě možnosti. Buď most opravit, nebo ho zavřít," tvrdí šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfréd Brunclík.

Objížďka by v tomto případě znamenala několik desítek kilometrů navíc. Po letech staveb nových silnic bude příští rok ve znamení oprav. Vedle Žďákovského mostu chystají silničáři na příští rok rekonstrukce za více než sedm miliard korun. Na rozdíl od stavby nových silnic, kde penězovod vysychá, má jít do oprav dvakrát více peněz než letos.

"Peníze na opravy byly v minulých letech hodně poddimenzované," zdůvodňuje nárůst ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Jaroslav Krauter.

Právě návrh rozpočtu SFDI na příští rok s takovým velkým navýšením peněz na opravy počítá. Finance jsou podle Krautera ze státní kasy už přislíbené. Odkládání oprav letos kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad. Podle kontrolní zprávy jejich odložením stouply náklady na opravy o 1,5 miliardy korun, tedy necelou pětinu z původně plánovaných prostředků.

Do položky opravy se však pro příští rok vešlo i rozšíření silnice ze Zlína-Malenovic do Otrokovic. "Jde o přislíbenou kompenzaci Zlínskému kraji za pozastavený projekt rychlostní silnice R49," vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Vápeníková.

Součástí některých oprav je i vybudování protihlukových stěn, protože silničářům končí hygienické výjimky.

Pět miliard za týden

Ředitelství silnic a dálnic však se soutěžemi na opravovací zakázky nepochopitelně pospíchá. Tendry za téměř pět miliard korun vypsalo během jednoho týdne. Podobně rychle se loni soutěžilo o zakázky na stavbu nových cest v hodnotě deseti miliard. Tehdy je úřad vypsal během dvou týdnů.

Zvýšila se i hodnota zakázek – dosud se soutěžilo o projekty za desítky milionů, nyní jde o stamilionové stavby. Pro firmy je však téměř nemožné, aby se během několika týdnů přihlásily do všech soutěží. Proto musí vybírat, do kterého tendru jít, a řadu z nich vynechat. V soutěžích je pak menší konkurence, což může ovlivnit cenu, za kterou se bude stavět.

"Vypracování komplexní nabídky do soutěže stojí firmu hodně peněz, může to být i padesát tisíc korun, především na mzdách. Nemusí mít ani tolik lidí na to, aby mohli tak rychle podat tolik nabídek," varuje Dana Čápová z katedry ekonomiky a řízení ve stavebnictví Fakulty stavební ČVUT.

Stavební firmy se omezily na konstatování, že musí respektovat zadání ŘSD, a jeho kroky nekomentují.

"Je velká snaha rozdělit zakázky ještě před volbami," říká jeden ze zdrojů obeznámený se situací kolem zakázek na českých silnicích. ŘSD to odmítá, chce prý mít akce "vysoutěžené" tak, aby mohli hned na jaře stavbaři vjet na silnice.

"Soubor projektů na opravy vznikl vyhodnocením dlouhodobého sledování stavu vozovek a mostů," tvrdí Vápeníková.

Podle ní navíc teď firmy musí jen prokázat kvalifikaci a nabídku mohou podat až v druhém kole. Odborníci současně varují před tím, aby se například s asfaltováním opravených povrchů začínalo v zimě.

"Když se asfalt pokládá při nule, nespojí se a pak se kusy odtrhávají. Je to vidět třeba na silnici R10, tam už je na některých místech problém," uvádí příklad vedoucí katedry silničních staveb ČVUT Ludvík Vébr.