Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát nechce předat obcím nevyužívané tratě, raději je zruší

  4:01aktualizováno  4:01
Obce i železniční nadšenci si stěžují na aroganci státu v přístupu k málo využívaným tratím. Nelíbí se jim, že než by je stát předal do jiných rukou, nechá je úplně zrušit. Likvidace kilometrového úseku kolejí přitom stojí miliony. Stát se hájí tím, že nemůže obcím nadržovat na úkor jiných zájemců. Navíc se obává, že by tratě musel i nadále dotovat.

Jemnická radnice by ráda vzkřísila železniční dopravu do Moravských Budějovic. Na trať, která byla ke konci roku 2010 zrušena, se po necelém měsíci vrátil vlak. Teď ji chce stát zrušit úplně (22. ledna 2011). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Několik desítek železničních tratí, po kterých už pravidelně nejezdí vlaky, čeká během několika let pravděpodobně definitivní konec. V úterý bude projednávat vláda materiál ministerstva dopravy, který podle lidí z oboru víceméně znamená zánik tratí, na nichž se už nejezdí.

Obce ani železničáři se netají velkou kritikou. Sdružení železničních společností označuje návrh za vrchol arogance. I proto, že ještě před několika týdny slibovalo ministerstvo obcím možnost bezúplatného převodu.

Podle návrhu pravidel převodu bude nejprve vyhlášena na koupi tratě veřejná soutěž. Ta počítá s cenou zhruba 1,5 milionu korun za kilometr. "Je nereálné, že za tuto cenu si trať někdo koupí," upozorňuje Jiří Mužík, šéf Sdružení železničních společností. Když nebude zájemce, stát nabídne trať ministerstvu obrany, u kterého se rovněž zájem nečeká. Pak ji může zrušit.

Ministerstvo argumentuje tím, že nemůže zvýhodnit obce před jinými zájemci bezúplatným převodem. Takový postup by byl považován za nedovolenou veřejnou podporu. "Nemůžeme si dovolit tak hustou železniční síť," dodává náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Stát se obává, že by i novým majitelům musel provoz tratí nadále dotovat jako dosud.

Údržba stojí 400 tisíc, likvidace 6 milionů

Kolik stojí údržba konkrétních tratí, není možné zjistit. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má pod touto položkou schované v jednom balíku peníze na koridory i lokálky, kde už roky nevyjel vlak.

Náklady jsou naopak známé třeba u železnice ze Šumperka do Koutů nad Desnou, která patří obcím - roční údržba kilometru tratí stojí kolem 400 tisíc korun. Podle Mužíka mohou být náklady soukromých správců až o dvě třetiny nižší než u SŽDC. "Stát nechce připustit, že by se o dráhy někdo staral levněji a efektivněji," tvrdí Mužík.

Podle něj navíc likvidace kilometru dráhy stojí až šest milionů. Výnos z prodeje kolejí do šrotu pak náklady zdaleka nepokryje. Už v minulosti se stát zbavil za korunu tří tratí: vedle zmíněné lokálky na Šumpersku předal dvě jindřichohradecké úzkokolejky společnosti JHMD. Její někdejší šéf Jan Šatava připomíná i zkušenosti z okolních zemí: na Slovensku finišuje převod tratě Trenčianské Teplice - Trenčianská Teplá, v Rakousku převedl stát na kraje kolem 800 kilometrů tratí.

Podle Šatavy je v Česku mezi obcemi podél tratí bez provozu dost zájemců o vzkříšení. Mluví například o trati mezi Děčínem a Telnicí či z Moravských Budějovic do Jemnice. "Chtěli jsme obnovit alespoň letní provoz a vzít si trať společně s dalšími obcemi pod sebe. Za takové peníze ale určitě nemáme zájem," říká náměstek děčínského primátora Pavel Sinko.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Další z rubriky

Minimální mzda má odpovídat polovině průměrné mzdy, míní ministerstvo

Ministr vnitra Jan Hamáček a ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová...

Minimální mzda v Česku by se mohla od roku 2020 zvyšovat tak, aby vždy od ledna odpovídala polovině průměrné mzdy z...

SZPI kontrolovala sýry dovezené z ciziny. Neprošel každý čtvrtý

Sýry.

Na základě nevyhovujících výsledků minulých kontrol uskutečnila Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) další...

Před suchem nás ochrání nové nádrže a propojení vodovodů, míní hydrolog

Vlivem sucha a snižování hladiny řeky Labe vystoupily hladové kameny.

Nepopulární budování nových nádrží na malých řekách bude muset začít do několika let, jinak bude ještě hůř. „Vodní...

Najdete na iDNES.cz